4 روش افزایش طول عمر مخزن پلی‌اتیلن (تانکر آب پلاستیکی)

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : فروردین 1403
طول عمر مخزن آب پلی اتیلن

افزایش طول عمر مخزن پلی‌اتیلن، به عوامل متعددی بستگی دارد که از جمله آنها کیفیت، استفاده درست، دمای مناسب، تابش نور خورشید، محل قرارگیری و نصب مناسب است. مخزن‌های پلی اتیلن ، بین ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند و یکی از خاصیت‌های این مخازن، طول عمر بالای آنهاست که در کنار دیگر ویژگی‌های این نوع تانکرها به چشم می‌خورد. در این مقاله به بررسی طول عمر مخازن آب و مقایسه انواع آنها و همینطور روش‌های افزایش طول عمر انها می‌پردازیم.

طول عمر مخزن آب پلی اتیلن چقدر است؟

جنس پلی اتیلن از پلاستیک با چگالی بالا است و از مقاومت بالایی در برابر ضربه ، سرما و گرما ، رطوبت و دیگر موارد دارد؛ اما اگر از مخزن آب پلی اتیلن در شرایط مکانی بهتر استفاده کنید، طول عمر منبع آب را به میزان زیادی افزایش می‌دهید. از مهمترین ویژگی‌های مخزن پلی اتیلن، طول عمر بالای آن به حساب می‌آید.

مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر ضربه چقدر است؟

مخزن پلی اتیلن به خودی خود در برابر ضربه مقاومت بالایی دارد، اما زمانی که این ضربات به صورت متعدد به مخزن برخورد کند و مخزن مرتب در معرض ضربه قرار بگیرد؛ ساختار پلی اتیلن مخزن تضعیف می‌شود، بنابراین تا جای ممکن باید از ایجاد ضربه و خراش در آن جلوگیری کنید. در غیر این صورت باید نسبت به تعویض مخزن پلی اتیلن اقدام کنید.

مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر گرما چقدر است؟

گرمای شدید و خصوصا نور خورشید ، می‌تواند باعث پایین آمدن طول عمر مخزن پلی اتیلن شود و با علم به اینکه، برخی مخازن مانند مخزن‌های سه لایه آنتی باکتریال در مقابل نور خورشید مقاوم هستند ؛ پیشگیری از تابش نور خورشید به مخازن ، برای بالا بردن طول عمر مخازن بسیار مناسب است.

در فصل گرما، استفاده از سایه‌بان برای محافظت از مخزن در برابر آفتاب ، راهکاری برای جلوگیری از آسیب دیدن مخزن پلی اتیلن است، اما به طور کلی راهکارهای خنک نگه داشتن مخزن در فصل گرما وجود دارد که با بررسی آنها می‌توان تا حد زیادی مقاومت مخزن پلی اتیلن را بالا برد.

مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر نور خورشید چقدر است؟

مخازن سه لایه آنتی باکتریال ، از جمله مخازنی هستند که در برابر تابش نور آفتاب و اشعه UV مقاوم هستند. مخازن سه لایه ، از یک لایه سیاه در میان دو لایه سفید تشکیل شده که از ورود نور خورشید به داخل مخزن آب جلوگیری می‌کنند. اما تابش نور خورشید در مدت زمان طولانی ، می‌تواند باعث شکنندگی و آفتاب سوخته شدن مخزن شود و این موضوع بیشترین اثر مخرب را بر طول عمر مخزن دارد. اما برخی دیگر از آسیب‌هایی که در اثر تابش مستقیم نور خورشید به مخازن پلی اتیلن وارد می‌شود را در لیست زیر قرار می‌دهیم:

  • شکننده شدن دیواره مخزن
  • نازک شدن بدنه مخزن
  • ترک برداشتن مخزن
  • کمرنگ شدن بدنه مخزن
تاثیر مخزن آنتی باکتریال در برابر تابش نور خورشید چیست؟

خاصیت آنتی باکتریال بودن مخازن پلی اتیلن ، مانع از ایجاد هرگونه آلودگی و جلبک در داخل مخزن می‌شود، به همین دلیل مخازن پلی اتیلنی که دارای خاصیت آنتی باکتریال باشند، امکان ایجاد جلبک درون آنها از بین می‌رود. البته روش‌های جلوگیری و از بین بردن جلبک در مخزن به صورت متعدد وجود دارد که می‌توانید در صورت نیاز در مورد آن مطالعه کنید.

شستشو و نظافت مخازن پلی اتیلن در زمان منظم هم از دیگر مواردی است که از آلودگی و پایین آمدن استحکام مخازن پلی اتیلن می‌کاهد. تجمع ذرات و رطوبت می‌تواند باعث افزایش رشد میکروب‌ها شود و بهتر است تا از مواد شیمیایی سخت و خشک استفاده کنید.

چگونه از آنتی باکتریال بودن مخزن پلی اتیلن مطمئن شویم؟

مخازن پلی اتیلنی که دارای استاندارد و شماره ثبت از سازمان بهداشت هستند، مورد اعتمادترین مخازن هستند که می‌توان از خاصیت آنتی باکتریال در آنها مطمئن بود. شرکت تهران پلیمر یارا ، اولین تولید کننده مخازن آنتی باکتریال در ایران است.

مقاومت مخزن پلی اتیلن در برابر سرما چقدر است؟

در چند ماه سرمای زمستان ، دمای هوای منفی صفر درجه می‌تواند باعث یخ زدن مخزن آب شود ، توجه داشته باشید که در صورت جلوگیری به کمک راههای جلوگیری از یخ زدن مخزن آب ، می‌توانید طول عمر مخزن را افزایش دهید. به طور مثال: با اضافه کردن یک لایه عایق حرارتی مانند فویل یا فوم ، می‌توان از یخ زدن آب جلوگیری کرد. ضمن اینکه در این شرایط می‌توان از مخزن فوم دار نیز استفاده کرد که لایه فوم به کار رفته در آن عایق حرارتی است.

مقایسه طول عمر مخازن پلی اتیلن و فلزی

طول عمر مخازن پلی اتیلن و فلزی در صورت استفاده صحیح ، طولانی مدت است. خاصیت ضد جلبک و آنتی باکتریال ، مخازن پلی اتیلن را برای نگهداری مواد شیمیایی ، انتخاب بهتری کرده و همینطور مخازن فلزی ضد زنگ ، نسبت به خوردگی ، سخت‌تر و دارای مقاومت بیشتری هستند. عمده تفاوت مخزن پلی اتیلن با فلزی ، قیمت آنهاست که مخازن پلی اتیلن ، قیمت بسیار مناسب‌تری نسبت به مخازن فلزی دارد.

راهکارهای افزایش طول عمر مخازن پلی اتیلن

  1. نصب درست: نحوه نصب مخزن برای طول عمر آن مهم است. به همین دلیل باید در زمان نصب از تجهیزات مناسب استفاده کنید و از درستیِ نصب مخزن و اتصالات مرتبط با آن اطمینان حاصل کنید.
  2. حفاظت در برابر آفتاب: تابش مستقیم آفتاب می‌تواند باعث فرسودگی و کاهش طول عمر مخزن پلی اتیلن شود. قرار دادن مخزن به دور از تابش مستقیم نور آفتاب و استفاده از سایه‌بان در این شرایط بسیار توصیه می‌شود.
  3. جلوگیری از ضربه و خراش: مخازن پلی اتیلن باید به خوبی محافظت شوند تا در معرض ضربه‌ها و خراش‌ها قرار نگیرند. نصب پوشش‌های محافظ، استفاده از پایه‌ها و ایجاد فاصله مناسب بین مخزن و سطح زمین ، مواردی هستند که از وارد شدن ضربه به مخزن جلوگیری می‌کنند.
  4. نظافت و شستشوی مخزن: مخازن پلی اتیلن نیاز به  پاکسازی منظم دارند و ممکن است سطح مخزن از گرد و غبار، روغن‌ها و مواد آلاینده دیگر پر شود که باعث کاهش طول عمر مخزن می‌شود. توجه داشته باشید که برای پاکسازی و شستشوی مخزن آب ، از مواد آبیاری کننده و محلول‌های شستشوی ملایم استفاده کنید و استفاده از مواد شیمیایی قوی ، ممکن است به مخزن آسیب برساند.
خـلاصـه مـقـالـه :
طول عمر مخزن آب پلی اتیلن در همه موارد یکسان نیست و نسبت به تولید کننده‌های مخازن ، طول عمر آنها متفاوت از آب در می‌آید. برخی از تولید کنندگان این مخازن از پلاستیک‌های بازیافتی در جهت تولید محصولات جدید استفاده می‌کنند که این امر ناخوشایند، موجب ترک برداشتن مخزن در فصل زمستان و به طور کلی پایین آمدن طول عمر مخزن می‌شود. به همین دلیل، در هنگام تهیه مخزن پلی اتیلن، به برند تولید کننده و اصالت آن توجه فرمایید.
lampbw افزایش طول عمر مخزن پلی‌اتیلن سوالات متداول
طول عمر مخزن آب پلی اتیلن چقدر است؟
بسته به نوع نگهداری ، مخازن پلی اتیلن ۲۰ تا ۳۰ سال عمر می‌کنند.
طول عمر مخازن پلی اتیلن بیشتر است یا فلزی؟
مخازن پلی اتیلن و فلزی ، هر دو دارای طول عمری بالا هستند.
چه عواملی طول عمر مخزن آب را کاهش می‌دهند؟

  • گرما و سرما
  • آسیب‌های مکانیکی و ضربه
  • نصب نادرست
  • عدم نظافت و شستشو

۵/۵ - (۱ امتیاز)
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا