مخزن ماژولار یا مدولار چیست؟ (بررسی 3 نوع پلی اتیلنی، کامپوزیتی و گالوانیزه)

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : اسفند 1402
مخزن مادولار یا ماژولار

مخزن ماژولار (مدولار) یا مدولار، مخزنی است که به صورت چند تکه تولید می‌شود و می‌توان آن را در محل نصب، مونتاژ و سرهم کرد. مهمترین ویژگی این مخازن، امکان نصب در محل پروژه است به نحوی که امکان عبور از درگاه های باریک و محدود را دارد و همینطور قابلیت افزایش حجم این مخزن به میزان لازم، با اتصال به یکدیگر به وجود می‌آید. مخازن ماژولار به روش‌های مختلف تولید می‌شوند و جنس آنها معمولا از پلی اتیلن، کامپوزیت یا گالوانیزه می‌تواند باشد. در این مقاله، مخزن مادولار و چگونگی اتصال آنها، مزایای آن و روش‌های تولید این نوع از مخازن را بیان می‌کنیم.

مخزن ماژولار چیست

مخزن ماژولار

مخزن ماژولار چیست؟

مخزن مدولار (Modular)، مخزنی به صورت چند تکه‌ است و این امکان را ایجاد می‌کند که در زمان نصب، بتوان آنها را به یکدیگر متصل و مخزنی با حجم مورد نظر تامین کرد. بسیاری از مسیرها و موقعیت‌های مکانی، برای جابجایی مخازن بزرگ، مناسب نیستند و با وجود این ویژگی در مخزن ماژولار، می‌توان مخزن‌ها را بعد از اینکه به موقعیت مورد نظر رساندیم، نصب یا اصطلاحا اسمبل (Assemble) کرد. مخازن ماژولار را می توان بدون محدودیت در پشت بام، سطح زمین، درون ساختمان و یا بر روی پایه‌های فلزی استفاده کرد.

کاربرد مخزن مدولار

به دلیل جنس مخازن ماژولار، که از نوع پلی اتیلنی یا کامپوزیتی است می توان از آن علاوه بر ذخیره‌سازی آب؛ می‌توان برای ذخیره‌سازی انواع مایعات، مانند انواع مایعات شیمیایی، انواع اسیدها و بازها استفاده کرد. از طرفی قیمت مقرون به صرفه و مقاومت بالا و خواص آنتی باکتریال و فود گرید، این مخازن را تبدیل به جایگزین مناسبی برای مخازن از جنس فولاد ضد زنگ (Stainless Steel) کرده است. اما کاربرد اصلی این تانکرها، قابلیت جابجایی و نصب آنها در محل است؛ به طور مثال مخازن افقی مدولار، ضمن حمل و نقل آسان از معابر کم عرض و باریک، قابلیت برپایی یک مخزن حجیم را هم دارند.

کاربرد مخزن مدولار

مخزن مدولار

جنس مواد بکار رفته در مخزن مدولار

جنس مخازن ماژولار از نوع گالوانیزه، کامپوزیت یا پلی اتیلن است که بر اساس جنس متریال، قیمت مخزن نیز متغیر است، به طور مثال مخازن گالوانیزه قیمت بیشتری نسبت به دیگر مخازن دارند. به همان اندازه، استفاده از ماده پلی اتیلن در مخزن مادولار، قیمت این مخزن و همینطور وزن آن را تا میزان بسیار زیادی کاهش می‌دهد، ضمن اینکه مقاومت بدنه این مخازن بسیار بالا است و قابلیت نصب چند باره را هم دارد و از منهول‌های متعدد، می‌توان برای دسترسی به نقاط مختلف تانکر پلی اتیلن پلاستیکی استفاده کرد.

روش تولید مخزن ماژولار

روش تولید مخزن آب مدولار از جدیدترین تکنولوژی‌ها در صنعت مخزن آب به شمار می‌رود. این مخازن به روش قالب گیری دورانی، در پرس‌های هیدرولیک تولید می‌شوند، به طور مثال مخزن GRP و دیگر مخازن کامپوزیتی (SMC, FRP) از جمله مخازن ماژولار به حساب می‌آیند.

قطعات مخزن ماژولار

قطعات مخزن ماژولار از قبل ساخته شده‌اند و این موضوع به سرعت نصب آن در محل می‌افزاید. مخزن مدولار از ماژول میانی و ماژول کناری و دیگر لوازم جانبی تشکیل شده، به طور مثال در مخزن افقی ماژولار، دو ماژول کناری قرار دارد و ماژول‌های میانی دیگر در بین آنها قرار می‌گیرند؛ بدین گونه که اگر نیاز به ساخت مخزن ۱۰ هزار لیتری داشته باشیم، می‌توان از ۲ مخزن ماژول کناری ۲۰۰۰ لیتری و ۳ مخزن ماژول میانی ۲۰۰۰ لیتری استفاده کرد. طراحی پنل‌های مخزن ماژولار به شکل‌های L و U و مربعی شکل، امکان‌پذیر است و ظرفیت آنها متغیر در نظر گرفته می‌شود. در ادامه برخی دیگر از اجزای داخلی تشکیل دهنده یک مخزن مادولار را معرفی می‌کنیم:

  • فلنج خروجی
  • فلنج ورودی
  • دریچه منهول
  • نردبان خارجی
  • کانال
  • تقویت کننده عمودی
  • رابطه صفحات میله
  • لاستیک آب بندی
  • نوار زاویه بالا

 

منبع ماژولار

قطعات منبع ماژولار

 

خـلاصـه مـقـالـه :
مخزن ماژولار (مدولار)، مخزنی است که با قابلیت نصب و مونتاژ در محل شناخته می‌شود. این مخزن به صورت چند تکه از جنس کامپوزیت، پلی اتیلن یا گالوانیزه تولید می‌شود و در محل نصب، به یکدیگر متصل و حجم مورد نظر را تامین می‌کند. در شرایطی که امکان عبور مخزن از مسیرهای باریک و تنگ وجود ندارد، از این مخزن برای عبور و نصب در محل استفاده می‌شود.
lampbw مخزن ماژولار سوالات متداول

مخزن ماژولار چیست؟

مخزنی تکه‌ای است که در زمان نصب می‌توان آن را مونتاژ و حجم آن را افزایش داد.

مخزن مدولار یا ماژولار چه کاربردی دارد؟

هنگامی که نیاز است تا تکه‌های مخزن را از مسیرهای صعب‌العبور رد کنیم و در جایگاه مخصوص آن را نصب کنیم و همینطور در بسیاری از صنایع مختلف کاربرد دارد.

5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا