تشخیص پارگی و تعویض تیوپ مخزن تصفیه آب خانگی (5 نشانه خرابی)

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : اسفند 1402
تشخیص پارگی و تعویض تیوپ مخزن دستگاه تصفیه آب

مخزن دستگاه تصفیه آب، یکی از مهمترین قطعات دستگاه تصفیه آب خانگی می‌باشد و در صورت خراب شدن تیوب مخزن تصفیه آب خانگی، تشخیص علائم خرابی برای تعویض تیوب نیاز به بررسی با دقت دارد. در زمان خرید تیوپ‌های مخزن باید به کیفیت و سالم بودن آن توجه کنیم، زیرا این تیوپ‌ها، کاربرد یکسانی دارند و تنها از نظر ظاهری متفاوت هستند. پارگی تیوپ مخزن تصفیه آب؛ طبق تجربه، معمولا در اثر تحت فشار بودن مخزن اتفاق می‌افتد. اما در این مقاله، دلایل مختلفی که باعث ایجاد پارگی در مخزن می‌شوند را در کنار روش‌های تشخیص پارگی و همینطور تعویض تیوپ مخزن تصفیه آب خانگی بررسی می‌کنیم.

نشانه‌ها و علائم خرابی مخزن تصفیه آب خانگی

قبل از اینکه با علائم خرابی تیوپ مخزن تصفیه آب آشنا شویم، بهتر است نشانه‌ها و علائم خرابی تیوپ مخزن تصفیه آب را بشناسیم، در ادامه با برخی از این نشانه‌ها آشنا می‌شویم و سپس موارد مختلف را برای خرابی تیوپ مخزن تصفیه بررسی می‌کنیم:

  • خروج آب از شیر سوزنی بدون فشار
  • خروج هوا به طور مشخص از شیرآلات
  • تغییر مشخص در طعم اصلی آب
  • پر بودن یا نیمه پر بودن منبع بدون خروج آب
  • خاموش و روشن شدن بی دلیل و مداوم پمپ آب

تغییر مزه و رنگ و بوی آب

در صورتی که کیفیت آب تغییر کند و مزه و بوی خاصی پیدا کند، علت آن می‌تواند خرابی تیوپ تصفیه آب یا بی کیفیت و غیر استاندارد بودن آن باشد.

پر شدن منبع و خارج نشدن آب از آن

در برخی شرایط، آب درون مخزن، پر شده و تخلیه نمی‌شود و دلیل اصلی آن فشار آب است که مشکل آن به پمپ برمی‌گردد. افت فشار در سیستم، توسط منبع صورت می‌گیرد و برای مشکل آن باید از سیستم جدا شود و تیوپ مخزن تصفیه آب در آن باید تعویض شود. به این فرآیند “آب گرفتگی” هم گرفته می‌شود که ممکن است در اثر ایجاد رسوب و آهک در آب هم به وجود بیاید.

خاموش و روشن شدن بیش از حد پمپ

از رایج‌ترین نشانه‌ها و علائم خرابی تیوپ مخزن دستگاه تصفیه آب، خاموش و روشن شدن بیش از حد پمپ آب است. در این شرایط باید هرچه سریعتر نسبت به حل مشکل خرابی اقدام کنید چرا که خرابی تیوپ مخزن، باعث ایجاد خرابی دیگر قطعات نیز خواهد شد.

سوراخ شدن در تیوپ مخزن تصفیه آب

همانطور که بیان کردیم، سوراخ شدن در تیوپ مخزن آب از عواملی است که دلایل مختلفی دارد. این اتفاق معمولا در اثر تحت فشار بودن مخزن تصفیه مشاهده می‌شود، اما در ادامه دلایل دیگری که ممکن است باعث سوراخ شدن در تیوپ مخزن شوند را بررسی می‌کنیم:

  • تنظیم نبودن فشار هوا در مخزن تحت فشار
  • عدم سرویس به موقع
  • متناسب نبودن پمپ آب با مخزن تحت فشار

خرابی شیر تنظیم مخزن و ترکیدن تیوپ

زمانی که سوئیچ‌های فشار بالا خراب شود یا تنظیم آن به درستی انجام نشود، فشار زیادی به مخزن وارد می‌شود و امکان ترکیدن تیوپ مخزن وجود دارد. همینطور برخورد ضربه ممکن است منجر به ایجاد ترکیدگی در مخزن دستگاه تصفیه آب شود که در اثر کهنه شدن مخزن هم به وجود می‌آید. در این شرایط، مخزن شروع به تخلیه هوا می‌کند و آب با فشار کم و ناچیز در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد که تنها راه حل تعویض مخزن است.

ایجاد رسوب و آلودگی در تانک ذخیره دستگاه تصفیه آب خانگی

زمانی که بیش از ۴ سال از تعویض فیلترهای دستگاه تصفیه آب گذشته باشد، یا فیلتر ممبران که اصلی‌ترین فیلتر دستگاه تصفیه آب است، برای مدتی خراب شده باشد؛ آبِ دارای آهک و رسوب، وارد مخزن شده و یک لایه از رسوب، درون آن ایجاد می‌کند. در این شرایط، برای رفع رسوب و باکتری‌های موجود در مخزن، باید نسبت به شستشو، اسید شویی و ضدعفونی مخزن دستگاه تصفیه اقدام کرد و سپس فیلترهایی مانند فیلتر UV را برای تصفیه بر سر راه آب خروجی قرار داد تا کیفیت آن حفظ شود.

رسوب در مخزن تصفیه

رسوب و کثیفی ایجاد شده در مخزن تصفیه

تعویض تیوپ مخزن تصفیه آب

  1. منبع تحت فشار را از منبع اصلی جدا کنید، سپس کلاهک سوزنی را برداشته و پین را تحت فشار قرار دهید تا مخزن به طور کلی تخلیه شود.
  2. پس از تخلیه، مهره فلنج را با آچار باز کنید و با حرکت دورانی، تیوپ را از منبع خارج کنید.
  3. ناصافی و رسوبات را شستشو و ضد عفونی کنید.
  4. تیوپ جدید را فشرده کرده و سعی کنید به آرامی با حرکت دورانی، آن را درون منبع جای دهید. برای اطمینان، تیوپ را بکشید تا بر روی لبه‌های محفظه‌های آهنی قرار گرفته باشد. تیوپ باید در محفظه اتصالات فلنج قرار بگیرد و سپس اتصالات به کمک آچار مخصوص بسته شود.

چرا باید تیوپ مخزن تصفیه آب را تعویض کنیم؟

عدم تعویض مخزن تیوپ تصفیه آب، موجب تجمع زباله‌ها و از بین رفتن اثر فیلترها و در نتیجه فرسودگی دستگاه و کاهش طول عمر آن می‌شود و کیفیت آب خروجی را پایین می‌آورد.

چگونه تست سالم بودن مخزن تصفیه آب را انجام دهیم؟

اگر شیر خروجی را باز کردید و فشار آب پایین بود، دو عامل کلی در مورد مخزن وجود دارد که دلیل این موضوع هستند؛ اول اینکه باد مخزن کم شده و عامل دوم پاره شدن دیافراگم داخلی یا تیوپ مخزن و راه پیدا کردن به مخزن هوا است، اگر باد مخزن کم شده باشد که باید به آن باد زده شود و در غیر این صورت باید نسبت به تعویض تیوپ مخزن اقدام کنید.

کاربرد مخزن تصفیه آب

نصب و کاربرد مخزن تصفیه آب

کاربرد تیوپ مخزن تحت فشار

  • پمپاژ آب آشامیدنی
  • سیستم‌های آبرسانی خانگی و تجاری
  • انواع بوستر پمپ‌ها

مزایای تیوپ مخزن تصفیه آب

  • کنترل و مدیریت مصرف انرژی
  • مقاوم در برابر نور و دمای بالای ۹۰ درجه سانتی‌گراد
  • کاهش استهلاک سیستم
خـلاصـه مـقـالـه :
تشخیص پارگی و تعویض تیوپ مخزن تصفیه آب خانگی به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول مواردی است که مشخص است و به زودی متوجه می‌شوید و دسته دوم مواردی هستند که ممکن است در طول سالیان در داخل مخزن اتفاق بیافتد و برای رفع آنها باید سرویس دوره‌ای انجام شود تا از وضعیت دستگاه خود آگاه باشید و از اتفاقات ناگهانی و خرابی‌های زیان‌بار جلوگیری کنید.
Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا