مخزن دستگاه تصفیه آب خانگی چیست؟ (کاربرد، شستشو و علائم خرابی)

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : بهمن 1402
مخزن دستگاه تصفیه آب

مخزن دستگاه تصفیه آب، یک مخزن تحت فشار است که برای ذخیره آب در دستگاه تصفیه ساخته شده و در زیر سینک ظرفشویی قرار می‌گیرد. این مخزن از دو قسمت کلی تشکیل شده؛ قسمت پایین که باد در آن قرار گرفته و قسمت بالا که شامل آب است. مخزن آب، یکی از اجزای اصلی دستگاه تصفیه است که در سه نوع خانگی، نیمه صنعتی و صنعتی تولید می‌شود. در این مقاله درباره اینکه مخزن تصفیه آب چگونه کاری می کند، چگونه فشار مخزن تصفیه آب را اندازه گیری کنیم، محل قرار گیری مخزن تصفیه آب خانگی، جنس مخزن تصفیه آب، بهترین حجم مخزن تصفیه آب، علائم خرابی و تعویض مخزن آب دستگاه تصفیه آب، انواع مخازن تصفیه آب دستگاه‌های نیمه صنعتی و صنعتی، شستشو و تمیز کردن مخزن تصفیه آب خانگی و نکات مهم درباره مخزن تصفیه آب خانگی صحبت می شود.

مخزن دستگاه تصفیه آب چیست؟

این مخزن دارای یک شیر ورودی و خروجی است که به وسیله شلنگ خانگی به دستگاه متصل می‌شود. آب از طریق این شلنگ‌ها به مخزن وارد و سپس از آن خارج می‌شود و زمانی که مخزن تحت فشار باشد، اجازه ورود آب به داخل آن داده نمی‌شود. وقتی حجم مخزن زیاد می‌شود، فشار به حد ماکزیمم می‌رسد و سوئیچ‌های فشار عمل می‌کند که در نتیجه آن، برق دستگاه از کار می‌افتد و فرآیند تصفیه صورت می‌پذیرد.

چرا اهمیت مخزن تصفیه آب زیاد است؟

در فرآیند اسمز معکوس (Reverse Osmosis)، فیلتری به نام ممبران استفاده شده که دارای منافذ بسیار ریزی است و همین موضوع باعث شده تا فشار آب خروجی بسیار کم باشد. به همین خاطر، اگر مصرف کننده بخواهد به شکل مستقیم از آب استفاده کند، برای پر کردن یک لیوان آب باید چند دقیقه صبر کند! همانطور که گفتیم، ساختار مخزن آب تصفیه به دو بخش تقسیم می‌شود؛ آب تصفیه شده و هوای فشرده که فشار آب شیر تخلیه را افزایش می‌دهد. با قرار گرفتن مخزن آب در کنار پمپ، مشکل فشار آب حل می‌شود، بدین ترتیب مخزن آب، اهمیت زیادی در تصفیه آب دارد. در واقع می‌توان مخزن دستگاه تصفیه آب را در میان مخازن مختلف، می‌توان نوعی مخزن انبساط در نظر گرفت که تنظیم فشار آب را در این دستگاه به عهده دارد.

اسمز معکوس، فرایند انتقال جرم میان دو محلول با غلظتهای مختلف و از غلظت کمتر به غلظت بیشتر با اعمال فشار از طریق غشای نیمه تراوا است. اسمز معکوس در جهت عکس فرایند اسمز طبیعی یا مستقیم بوده که به صورت طبیعی و بدون اعمال فشار انجام می شود.

چگونه فشار مخزن تصفیه آب را اندازه گیری کنیم؟

برای اندازه‌گیری فشار آب مخزن باید از دستگاه فشارسنج کمک بگیریم و عدد بین ۵ تا ۷ psi برای فشار این دستگاه مناسب است، در صورتی که عدد فشارسنج کمتر از حد مجاز باشد، باید نسبت به تنظیم فشار مخزن اقدام کرد. این دستگاه نیازی به تنظیم باد و هواگیری ندارد و با کمک وسایل ابتدایی هم می‌توان فشار آب را در آن افزایش داد، البته در زمان تعویض فیلتر، هواگیری دستگاه تصفیه آب نیز خود به خود انجام می‌شود.

محل قرار گیری مخزن تصفیه آب خانگی

محل قرار گرفتن مخزن آب دستگاه تصفیه بعد از فیلتر چهارم است، پس از ورود آب به مخزن نیز ۳ فیلتر دیگر برای بهبود طعم و مزه آب، در دستگاه تصفیه قرار داده شده‌اند که باعث از بین رفتن بوی ماندگیِ آب می‌شود. آب وارد شده به دستگاه تصفیه، بدون کلر است و کیفیت لایه داخلی مخزن در آن بسیار مهم است.

جنس مخزن تصفیه آب

جنس مخزن تصفیه آب باید از مواد آنتی باکتریال و فود گرید باشد که از ایجاد باکتری و جلبک به آن جلوگیری شود. معمولا مخزن تصفیه آب را دو یا سه لایه انتخاب می‌کنند، چرا که از ورود میکروارگانیسم‌ها به داخل مخزن جلوگیری می‌کند. ضمن اینکه، این خاصیت طول عمر مخزن را بالا برده، همینطور از ورود نور به داخل آن جلوگیری می‌کند. قابل ذکر است که این خواص جزو ویژگی‌های مخزن های آب است که از آنها برای ساخت مخازن دستگاه تصفیه آب استفاده زیادی می‌شود.

بهترین حجم مخزن تصفیه آب

متداول‌ترین سایز مخزن تصفیه آب ۱۶ لیتری یا همان ۴ گالن است که در میان خریداران مخزن دستگاه تصفیه معروف است. توان ذخیره و پمپاژ این مخزن ۷ تا ۸ لیتر آب است و از بهترین مارک و برند مخزن در این سایز می‌توان به پک تایوان ‘tp16’، ‘First Tank’ و ‘Tank Max’ اشاره داشت.

مشخصات فنی مخزن دستگاه تصفیه آب ۴ گالن

  • ظرفیت ۱۶ لیتری
  • سه لایه
  • فود گرید
  • اتصال به شیر خروجی مرحله چهار
  • دارای استانداردهای جهانی مانند NSF

انواع مخازن تصفیه آب دستگاه‌های نیمه صنعتی و صنعتی

مخازن مناسب برای کارخانجات، ادارات، رستوران‌ها و کافه‌ها در اندازه و حجم بالاتری نسبت به دیگر مخازن تصفیه آب هستند و نیاز به ذخیره و برداشت آب با فشار بیشتری دارند. این مخازن معمولا در اندازه ۴۰، ۶۰ و ۸۰ لیتر ساخته می‌شوند و قابلیت نصب به آبسرد کن‌های چند شیر و دستگاه‌های یخ‌ساز در آنها قرار داده شده است.

علائم خرابی مخزن آب دستگاه تصفیه و تعویض آن

تعویض مخزن آب در دستگاه‌های تصفیه ممکن است به دلایل مختلفی لازم شود؛ شکستگی در بدنه مخزن و اتصالات یا شکستگی تیوپ داخل مخزن و یا پارگی دیافراگم، از جمله علائم خرابی مخزن هستند. ضمن اینکه تمامی مخازن تصفیه دارای طول عمر مشخصی هستند و پس از مدت زمانی باید تعویض شوند، در ادامه مراحل تعویض مخزن آب را بیان می‌کنیم:

  1. در ابتدا شیر ورودی دستگاه را ببندید.
  2. چک کنید که شیر ورودی به مخزن جدید به خوبی وصل می‌شود.
  3. جریان برق را قطع کنید تا خطر برق‌گرفتگی از بین برود.
  4. مخزن را تخلیه کنید.
  5. شیر مخزن به مخزن جدید متصل کنید.
  6. شیر ورودی آب را باز کرده و برق را وصل کنید.
  7. در انتها شیر مخزن را باز کنید.

شستشو و تمیز کردن مخزن تصفیه آب خانگی

شستشوی مخزن تصفیه آب بسیار مهم است، چرا که برای سلامتی مصرف کننده انجام می‌شود.  ماده ضد عفونی کننده مخازن تصفیه آب، نسبت به جنس آنها متفاوت است و با توجه به تنوع متریال سازنده (استیل، پلی اتیلن یا فایبرگلاس) باید موادِ شستشوی متفاوتی استفاده کرد. مواد شستشوی مناسب باعث از بین رفتن گل و لای آبِ درون مخزن و بالا رفتن طول عمر مخزن هم می‌شود، از جمله بهترین مواد شوینده حاوی اسید نیتریک، هیدروژن پراکسید و اسید سیتریک هستند. قبل از اینکه اقدام به تمیزکاری و شستشوی مخزن کنید، نکات زیر را انجام دهید:

  1. در ابتدا برق دستگاه را قطع کنید.
  2. شیر خروجی برای تخلیه آب را باز کنید.
  3. به ازای هر لیتر آب، تنها یک قاشق محلول ضدعفونی اضافه کنید.
  4. پس از ضدعفونی، داخل مخزن را چندین بار به طور کامل پر کنید تا فرآیند شستشو به خوبی به اتمام برسد.

چگونه مخزن آب دستگاه تصفیه را تخلیه کنیم؟

برای تعویض و شستشوی مخزن آب دستگاه تصفیه نیاز داریم تا آب درون مخزن را تخلیه کنیم. انجام این کار به سادگی امکان‌پذیر است، ابتدا دستگاه را از برق کشیده و بعد از قطع جریان برق، شیر خروجی را باز نگه دارید تا تخلیه کامل آب دستگاه صبر کنید.

نکات مهم درباره مخزن تصفیه آب خانگی

  • بهتر است شستشوی مخزن تصفیه آب سالی یک بار انجام شود.
  • بهتر است تعویض مخزن حداکثر ۵ سال یکبار انجام شود.
  • پس از نصب و تعویض یا شستشو، آب داخل مخزن را تخلیه کنید.
  • اگر فشار مخزن کمتر از ۷ psi بود، باید آن را شارژ کنید.
  • کیفیت خوب فیلترهای مخزن در طعم و مزه آب تاثیر مستقیم دارد.
  • جنس مخزن پلی اتیلن برای دستگاه تصفیه بهتر است.
  • فشار مخزن در زمانی که پر از آب شده است ۴۰ psi است.
  • دستگاه‌های دارای تاییدیه NSF از کیفیت و استاندارد بهتری برخوردارند.

خـلاصـه مـقـالـه :
مخزن دستگاه تصفیه آب از جمله اجزای تشکیل دهنده این دستگاه است که آب را در زمان نیاز در آن ذخیره نگه داشته و برای ایجاد فشار آب در دستگاه مناسب است، مخزن آب این دستگاه در زمان تعویض و شستشو، نکات مشخصی دارد که باید رعایت شود و در صنایع و مصارف خانگی استفاده می‌شود. در این مقاله، به بررسی مخزن آب دستگاه تصفیه و کاربرد و چگونگی عملکرد بهتر آن پرداختیم.

Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا