علت نشتی مخزن آب یا تانکرها؛ پیشگیری و رفع نشتی

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : بهمن 1402
علت نشتی مخزن آب یا تانکرها

نشتی مخزن آب و نشتی آن یکی از مشکلاتی است که ممکن است برای مخزن یا منبع شما هم پیش بیاید. ابتدا باید این را در نظر بگیرید، حتی مقاوم‌ترین نوع مخازن فرقی نمی کند پلی اتیلنی باشد، فلزی یا حتی بتنی! ممکن است دچار نشتی یا خرابی شوند. در بسیاری از موارد نیازی به تعویض مخزن وجود ندارد و روش‌های تعمیر راه حل مناسبی است. مهمترین دلایل نشت مخزن یا منبع آب؛ شرایط نصب غیر اصولی، نگهداری نامناسب و حتی شرایط آب و هوایی نامناسب است، اما جای نگرانی نیست چرا که در این مقاله به طور کامل به دلایل نشتی مخازن آب بخاطر فشار بیش از حد اب، اسیب دیدگی مخزن، فرسودگی مخزن،استفاده اشتباه از فلوتر و… می پردازیم. و راه های تعمیر و رفع نشتی را بررسی می کنیم.

علت‌های نشت مخزن یا تانکر آب

عوامل مختلفی می‌تواند بر روی نشتی پیدا کردن مخزن آب تاثیر بگذارد. در ادامه برخی از آنها را بررسی می‌کنیم:

فشار بیش از حد آب

هر مخزن آب، ظرفیت و گنجایش مشخصی دارد و قرار دادن میزان بیشتری از این مقدار، می‌تواند باعث ایجاد فشار آب و در نتیجه نشتی مخزن آب شود. استفاده از دستگاه فشارسنج، کمک زیادی برای اندازه‌گیری آب ورودی مخزن می‌کند و میزان فشار آب درون مخزن را به اندازه مشخصی کنترل می‌کند تا مانع از نشتی مخزن شود.

آسیب دیدگی مخزن (ایجاد ترک و سوراخ)

اولین دلیل مشخصی که می‌تواند باعث نشتی مخزن آب شود، می‌تواند ضربه شدید مانند: افتادن، یا پرت شدن از ارتفاع باشد. استفاده از وسیله‌هایی مانند مته و اره در مجاورت مخزن، می‌تواند باعث ایجاد آسیب ناگهانی در آن شود و برخورد اجسام بیرونی مانند: سقوط آوار یا حمل و نقل نامناسب و غیر اصولی، می‌تواند باعث ایجاد شکاف و شکنندگی در مخازن آب شود. همینطور مواردی مانند: عدم نظارت و کنترل کافی و ایجاد آسیب فیزیکی به مخزن آب صدمه می‌زند و یکی از دلایل نشتی مخزن آب می‌باشد.

شکستگی بدنه مخزن

شکسته شدن بدنه مخزن آب

فرسودگی مخزن (تاثیر آب و هوا و قدیمی بودن تانکر)

دومین دلیل اینکه می‌تواند باعث نشتی مخزن آب پلاستیکی شود، شرایط آب و هوایی و فرسودگی مخزن است. گرمای شدید از جمله مواردی است که باعث ایجاد نشتی در مخزن آب می‌شود. قرار گرفتن این مخزن در مقابل اشعه نور آفتاب، به مدت طولانی هم باعث فرسودگی و از بین رفتن مخزن می‌شود.

شرایط نامطلوب این‌چنینی، می‌تواند در بازه زمانی طولانی، مخزن آب را فرسوده کند و در نتیجه، این فرآیند باعث نشتی پیدا کردن آب در این منبع پلاستیکی شود. به طور مثال: قرار گرفتن در سرمای شدید در فصل زمستان، خصوصا در زمان استفاده از مخزن آب فلزی، به زنگ زدگی و خوردگی در مخزن، منجر شود.

نصب نادرست و غیر صحیح

همانطور که قبل‌تر اشاره داشتیم، نصب مخازن، آسان است، اما در صورتی که این فرآیند اصولی و استاندارد نباشد، ممکن است باعث ایجاد فشار بر روی دیواره‌های منبع آب و در نتیجه شکاف و سوراخ شدن تانکر پلاستیکی شود.

نصب غیر اصولی مخزن

نصب غیر اصولی مخزن آب

استفاده نادرست از فلوتر

استفاده از فلوترها به صورت غیر استاندارد، از مواردی است که به طور رایج، افراد تصور می‌کنند؛ مخزن دچار نشتی شده است، در صورتی که فلوتر به درستی نصب نشده است. اگر در زمان تشخیصِ دلیل نشتی، متوجه سرریز شدن آب به بیرون در کناره‌ها و رزوه مخزن شده باشید، دلیل نشتی مخزن آب، فلوترهای غیر استاندارد است و با تعویض آن، مشکل برطرف می‌شود. در بخش علت های خرابی شناور یا فلوتر مخزن آب، می توانید اطلاعات بیشتری درباره خرابی های فلوتر کسب کنید.

خرابی شناور

خرابی شناور یا فلوتر

مهره بیرونی فیتینگ

اگر موقعیت جاری شدن آب، در پایین مخزن بود، مهره بیرونی فیتینگ در قسمت خروجی، دلیلی بر نشتی مخزن است. در این شرایط نیز باید مهره بیرونی فیتینگ به خوبی سفت شود، اما توجه داشته باشید که سفت کردنِ بیش از اندازه این مُهره، باعث خوردگی دیوار پلاستیکی مخزن آب می‌شود.

استفاده از لرزه‌گیر در بین مخزن و پمپ

برخی زمان‌ها نیز خاموش و روشن شدنِ پمپ آب، ضرباتی به فیتینگ‌ها وارد می‌کند که موجب خارجی شدن مخزن از حالت آب بند می‌شود و در نتیجه‌ی این اتفاق، مخزن دچار نشتی آب می‌شود. در این شرایط، برای جلوگیری از ایجاد نشتی، می‌توانید از یک لرزه‌گیر در بین مخزن و پمپ استفاده کنید. خرابی پمپ آب می‌تواند یکی دیگر از دلایل نشتی آب در مخزن باشد، توجه داشته باشید که در زمان نصب مخازن آب پلاستیکی، پمپ آب را به شبکه آب شهری متصل نکنید. این موضوع ممکن است در عملکرد پمپ و در نتیجه آسیب زدن به مخزن تاثیر بگذارد.

نکته: استفاده از خدمات پس از فروش در محصولات دارای گارانتی، در زمان سوراخ شدن کف مخزن یا به طور کلی در زمانِ نشتی مخزن آب (در صورتی که از مدت زمان خدمات پس از فروش آنها نگذشته باشد) امکان پذیر است.

چگونه نشتی آب مخزن را رفع کنیم؟

گاهی نشتی مخزن طبیعی است و از خود منبع آب اتفاق می‌افتد. این مشکل از طریق روش‌های معمول حل می‌شود. اما در زمانی که نشتی مخزن آب پلاستیکی، استاندارد نبودن تاسیسات یا اتصالات لوله است، باید علت نشتی شناسایی و نسبت به تعمیر آن اقدام شود.

جوشکاری مخزن

اگر نشتی ایجاد شده در مخزن آب در اثر ایجاد یک شکاف یا سوراخ شدن باشد، می‌توان به کمک روش جوشکاری، مخزن را ترمیم کرد و دوباره از آن استفاده کرد. در کنار اینکه جوشکاری، بهترین روش برای تعمیر نشتی مخزن آب است، باید توجه داشت که جوشکاری نیاز به نیروی کار متخصص و تجهیزات دارد و در صورتی که آسیب زیادی به مخزن وارد شده باشد یا نشتی‌های روی مخزن بزرگ باشد، روش جوشکاری مناسب در نظر گرفته نمی‌شود. اندازه استاندارد جوش زدن مخزن بین ۲.۵ تا ۱۵.۵ سانتی متر است و در صورت آسیب بیشتر، بهتر است که مخزن تعویض شود. در قسمت تعمیر و جوشکاری مخزن، مفصل تر این موضوع توضیح داده شده است.

جوشکاری مخزن

جوشکاری مخزن آب

چسب مخزن

در صورتی که سوراخ مخزن کوچک باشد و بالاتر از سطح آب قرار گرفته باشد، یک درزگیر برای جلوگیری از ورود حشرات و گرد و غبار کافی است. درزگیر هایی که برای بستن سوراخ‌های مخزن استفاده می‌شود، چسب مخزن یا اپوکسی نامیده می‌شوند. این درزگیرها برای تعمیر سوراخ‌های کوچک، مفید است و در برابر آسیب‌های بزرگ و جدی، مقاومت مخزن را بالا نمی‌برد. ضمن اینکه در زمان استفاده از چسب تانکرهای پلاستیکی، باید حتما مطمئن شد که آلودگی درون آب منبع ایجاد نشود.

تعویض مخزن

در صورتی که آسیب دیدگی و نشتی مخزن آب زیاد باشد و امکان رفع و ترمیم مخزن از بین رفته باشد، نیاز است تا مخزن به طور کلی تعویض شود. مخازنی که دارای عمق و اندازه شکستگی زیادی هستند، امکان تعمیر در آنها از بین می‌رود. برای مخازن با حجم بالا، می‌توان با جوش مخزن و یا چسب مخصوص، اقدام به تعمیر کرد، اما در صورت تحت فشار بودن آب در محل آسیب، رفع نشتی مخزن آب غیر ممکن می‌شود و بهتر است آن را تعویض کرد.

تشخیص نشتی مخزن آب پلاستیکی

برای اینکه مطمئن شوید مخزن شما دچار نشتی آب شده، باید نسبت به تعمیر آن، اقدامات اولیه لازم را انجام دهید:

  1. مشخص کردن نقطه نشتی: ابتدا محل نشتی مخزن را پیدا کنید و آن را علامت گذاری کنید. برای این کار باید کف مخزن و دیواره‌های آن را به خوبی بررسی کنید.
  2. خشک کردن محل نشتی: پس از پیدا کردن محل نشتی، محل آن را با پارچه خشک و نرم به خوبی خشک کنید تا اثر نم و رطوبت در آن به طور کامل از بین برود.
  3. رفع نشتی آب مخزن: در این مرحله برای تعمیر نشتی آب، می‌توانید از چسب سیلیکون استفاده کنید. توجه داشته باشید که این عمل در صورت کوچک و قابل دسترس بودنِ ترک‌های روی مخزن انجام می‌شود.
  4. تعمیرکار متخصص: اگر پس از انجام سه مرحله قبل، موفق به رفع نشتی آب نشدید، باید از یک متخصص تعمیرکار در این زمینه، کمک بگیرید.

پیشگیری از نشت آب مخزن

جلوگیری کردن از ترکیدگی و ایجاد نشتی مخزن آب، قبل از اینکه این مخزن دچار آسیب دیدگی شود، چند نکته مشخص دارد که در ادامه به آنها اشاره می‌کنیم:

  1. بازرسی و چک کردن مخزن به طور منظم
  2. نگهداری مخزن زیر سایه برای جلوگیری از تابش مستقیم نور خورشید و اشعه فرابنفش
  3. نگهداری مخزن در فضای دارای دمای مناسب و به دور از گرمای شدید
  4. رعایت کردن دستورالعمل‌های نصب و نگهداری مخزن
  5. استفاده از فایبرگلاس

چگونه طول عمر و نگهداری مخازن آب را بالا ببریم؟

اگر به دنبال بالا بردن طول عمر مخزن خود هستید، برخی از روش‌ها در طول نگهداری از مخزن، برای بالا بردن طول عمر آن بسیار تاثیرگذار است. در ادامه برخی از این روش‌ها را بررسی می‌کنیم:

  • بلا استفاده ماندن مخزن: مخزن آب باید حداقل روزی یک بار استفاده و همینطور بررسی و چک شود. عدم استفاده از مخزن در مدت طولانی، باعث فرسودگی آن می‌شود.
  • عایق‌بندی مخزن و لوله‌های آن با ورقه‌های فویل در زمستان، باعث ضربه‌گیری و ایجاد مقاومت بیشتر آنها می‌شود.
  • مخزن را به طور صد در صدی پر نکنیم، تا در زمان سرما، بتوانید آب مخزن را افزایش دهید.
  • قرار دادن مخزن بر روی سطح صاف، از عوامل دیگری است که از خرابی و نشتی مخزن آب جلوگیری می‌کند.
خـلاصـه مـقـالـه :
نشتی مخزن آب، ممکن است در اثر شرایط آب و هوایی، فرسودگی، فشار آب و نصب نادرست، ایجاد شود. بدین منظور، بهتر است از روش‌های درست برای پیشگیری نشتی مخزن استفاده کرد. در این مقاله، روش‌های جلوگیری، بالا بردن طول عمر مخزن و همینطور دلایل به وجود آمدن نشتی آب را به همراه روش‌های تعمیر و رفع نشتی مخازن آب بیان کردیم.
Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا