مخزن آب رادیاتور، یکی از قطعات سیستم رادیاتور خودرو است که به خنک نگه داشتن موتور و سیستم خنک کننده موتور کمک میکند. این مخزن، باعث کاهش فشار رادیاتور و تنظیم شدن فشار مایعات در رادیاتور میشود. مخزن آب رادیاتور، در واقع یک مخزن آب انبساط است که در سیستم خنک کننده ماشین قرار میگیرد و فشار اضافی سیالات گرم شده را متعادل میکند. نبود این مخزن، میتواند منجر به ترکیدن و انفجار لولههای آب رادیاتور شود. در این قسمت، به بررسی منبع آب رادیاتور خودرو، دلیل نیاز به این مخزن، وظایف مخزن آب رادیاتور، اجزای تشکیل دهنده، علائم خرابی (آیا نیاز به تعویض است یا نه)، مزایای آن میپردازیم.
مخزن آب رادیاتور ماشین چیست؟
منبع انبساط (Expansion Tank) مخزنی است که فشار اضافی سیالات گرم شده را بالانس کرده و کمبود آبِ در حال گردش، درون سیستمهای حرارت مرکزی را جبران میکند. مخزن رادیاتور ماشین (Car Radiator)، یک مخزن آب انبساط است که نقش بسیار مهمی در عملکرد رادیاتور خودرو دارد. این مخزن، اصلیترین بخش رادیاتور ماشین است و در صورتی که وجود نداشته باشد، خودرو در مدت زمان بسیار کمی منفجر خواهد شد.
گنجایش یک مخزن انبساط خودرو حدود ۲ لیتر و همینطور جنس آن از پلاستیک است. رادیاتور، به عنوان بخشی از سیستم خنککننده موتور عمل میکند. این دستگاه، حرارت را از مایع خنککنندهای که از موتور عبور میکند، جذب میکند و سپس به وسیله فن یا پنکه، آن را به بیرون از موتور هدایت میکند. شکل ظاهری مخزن آب رادیاتور، مسطح و پر از شیار میباشد و در قسمت جلویی کاپوت قرار گرفته است. رادیاتور خودرو بر خلاف دیگر قطعات، عمر نسبتا طولانی دارد و از آنجایی که شبکههای رادیاتور خودرو بسیار باریک است، ممکن است رسوباتِ ته نشین شده، باعث ایجاد اختلال در عملکرد رادیاتور شوند.

مخزن آب رادیاتور
کاربردهای منبع انبساط خودرو
مخزن انبساط ماشین به “خنک کننده مخزن سرریز” هم معروف است. این مخزن با گرم شدن مایع خنک کننده درون رادیاتور، بلوک و شیلنگها را منبسط میکند و باعث ایجاد فشار در داخل سیستم میشود. این فرآیند، در زمان جوش آوردن بیش از حد موتور، با باز شدن سوپاپ فشار از طریق شیلنگ سر ریز، وارد منبع انبساط میشود و از هدر رفتن آب جلوگیری میکند. در این شرایط، آببندی بسیار اهمیت دارد و فشار رو به رشد میتواند باعث انفجار شود، بنابراین درپوشهای مخزن رادیاتور را به یک دریچه مجهز میکنند تا در فشار صحیح و درست آزاد شود و مقدار مایع خنککننده از طریق سوپاپ فنر درب رادیاتور به مخزن سرریز میشود، سپس این مایع به سمت منبع انبساط هدایت میشود و دمای موتور را در بازه ۸۲ تا ۸۷ درجه سانتیگراد باقی نگه میدارد.
فشار مایع پس از خنک کاری، مانند پیستون یک سرنگ عمل کرده و به صورت خودکار به داخل سیستم از طریق لولههای سیستم خنککننده به رادیاتور برمیگردد. در خودروهای امروزی از منبع انبساط به عنوان مخزن سرریز آب نیز استفاده میگردد. بدین صورت که به هنگام جوش آوردن بیش از حد موتور، آب اضافی رادیاتور با باز شدن سوپاپ فشار از طریق شیلنگ سر ریز وارد منبع انبساط شده و از هدر رفتن آن جلوگیری می کند.
اجزای منبع انبساط خودرو
هر منبع انبساط خودرو از سه بخش تشکیل شده است. این بخشها عبارتند از:
- قطعه بالایی (رزوه دار) که محل مونتاژ درب منبع انبساط و همچنین راهگاه ورودی آب است.
- مغزی داخلی (این قطعه به عنوان فشار شکن عمل می کند.)
- قطعه پایینی منبع انبساط (محل راهگاه خروجی آب)
آیا تمام خودروها دارای منبع انبساط هستند؟
موتور خودرو دارای ۲ نوع سیستم خنک کننده میباشد:
- سیستم خنک کاری مدار باز (عدم وجود منبع انبساط)
- سیستم خنک کاری مدار بسته (دارای منبع انبساط)
خودروهای قدیمی، فاقد مخزن انبساط بودند و مقداری از فرآیند انبساط در خود رادیاتور این اتومبیلها رخ میداد و این فرآیند معمولا یک اینچ یا بیشتر، هوا را در بالای مخزن رادیاتور نگه میداشت. به همین دلیل در خودروهای قدیمی، وقتی فشار در سیستم خیلی زیاد میشد، ابتدا هوا از درپوش رادیاتور خارج و سپس مایع خنککننده روی زمین تخلیه میشد.
از دیگر مخازنی که برای سر ریز شدن آب در آن عملکردی البته متفاوت نسبت به مخزن انبساط استفاده شده است، مخزن کولر آبی است. این مخزن در زمان سر ریز شدن آب به کمک شناور آب؛ آب را کنترل میکند تا مخزن بیش از اندازه پر نشود و از خرابی کولر آبی جلوگیری میکند.
انواع رادیاتور ماشین
- فلزی
- پلاستیکی
- آلومینیومی
اجزای تشکیل دهنده رادیاتور آب ماشین
- مخزن رادیاتور
- پروانه
- ترموستات
- واترپمپ (پمپ آب)
- لولههای ورودی و خروجی
- تسمه پروانه
- درب رادیاتور
- مایع خنک کننده

اجزای رادیاتور ماشین
رادیاتور ماشین چگونه کار میکند؟
زمانی که خودرو روشن میشود؛ واتر پمپ، مایع خنک کننده را به داخل پیشرانه و بخشهای لازم برای خنککاری میکشد. این مایع، پشت ترموستات جمع میشود تا دمای تعیین شده خودروی مورد نظر را پیدا کند، سپس ترموستات باز میشود و آب بر اثر فشار واتر پمپ به سمت مخزن رادیاتور حرکت میکند. مخزن رادیاتور، دمای آب را در هنگام برخورد به پرههای مخزن و همینطور در نتیجهی برخورد با هوای خنکِ جلوی خودرو، مجدد به صورت خنک شده و با فشار پایین وارد بخشهای مورد نیاز میکند.
هر خودرویی محدوده دمایی مشخصی دارد. بدین منظور همانطور که رادیاتور نقش جلوگیری از احتراق خودرو را دارد، نگه داشتن دمای هوا، در محدوده مشخص شده از طرف سازنده خودرو، باعث عملکرد بهتر خودرو میشود. دمای مناسب برای بهترین حالت عملکرد موتور ۸۰ درجه سانتیگراد است.
برای حفظ و نگهداری رادیاتور خودرو، بهتر است آب درون آن را به طور پیوسته تعویض کنید، خصوصا زمانی که آب درون رادیاتور دچار آلودگی و رسوب ناشی از زنگزدگی شده باشد. برای شستشوی رادیاتور، باید شیر تخلیه آب را باز کنید، سپس کمی خودرو را روشن بگذارید تا آب از طریق شیلنگها جمعآوری شود. بهتر است از آب لوله کشی استفاده نکنید، زیرا این آب در مخزن رادیاتور، ته نشین میشود و مایع درون رادیاتور را به صورت آماده تهیه کنید.

علائم و نشانههای خرابی مخزن انبساط خودرو
امروزه در صورت بروز مشکلاتی مانند کم آب شدن رادیاتور، چراغ چک خودروها روشن میشود. اما خرابی مخزن آب رادیاتور میتواند دلایل مختلفی داشته باشد که اصلیترین آنها شامل موارد زیر است:
- نشتی داشتن مخزن (آسیب دیدن یا سوراخ شدن)
- هوا گرفتن مخزن (رسوب گرفتن)
- هرز شدن درب مخزن
- جوش آوردن رادیاتور به علت نداشتن ضد یخ
- خرابی پمپ آب
- عدم وجود آب در موتور
- سوختن فیوز و از کار افتادن فن رادیاتور
- سوختن بخش یا همه سیلندر یا اجزای آن

جوش آوردن رادیاتور ماشین
چرا درب مخزن رادیاتور اهمیت دارد؟
درب رادیاتور به حفظ و نگهداری فشار درون رادیاتور کمک میکند و تاثیر مستقیم بر روی آن دارد. عمر مفید درب مخزن رادیاتور بین ۸ تا ۱۰ سال است و در صورتی که رادیاتور دچار خرابی و مشکل نشود، درب رادیاتور، به طور سالم کار میکند. اگر درب مخزن رادیاتور خراب شود، همانند افتادگی و خرابی شیلنگ و هوا گرفتگی باعث سر ریز شدن آب رادیاتور، کم شدن حجم آب، بالا رفتن آمپر و در نتیجه خرابی رادیاتور میشود.
چرا منبع انبساط خودرو سرریز میشود؟
دلایل عمده سر ریز شدن آب درون مخزن رادیاتور، درب رادیاتور یا همان درپوش پلاستیکی مخزن انبساط خودرو و هرز شدن رزوههای آن است. این مسئله با تعویض درب پلاستیکی حل میشود. دلیل دومی که باعث ایجاد این مشکل میشود، خرابی ترموستات خودرو است که خراب شدن آن باعث روشن شدن چراغ چک خودرو میشود. خرابی واتر پمپ، دلیل دیگری است که در نتیجه آن، آب رادیاتور روی زمین و اطراف واتر پمپ میریزد. ترک خوردگی و نشتی سر سیلندر نیز میتواند عامل دیگری برای سر ریز شدن آب باشد که البته کمتر اتفاق میافتد.
سلام و عرض ادب ، قربان من متوجه نشدم دقیقا که برای چک کردن و تنظیم آب رادیاتور در کدام یک از مخزن ها آب بریزم؟ از درب اصلی رادیاتور آب بریزم تا از مخزن کناری؟
سلام وقت بخیر، آب رو بریزید داخل مخزن کناری (منبع انبساط) تا خط MAX.
❌ درب رادیاتور اصلی رو باز نکنید مگر در شرایط خاص (مثلاً تعمیر یا هواگیری).
سلام خسته نباشید
در رابطه با وسط بودن امپر ماشین پرسیدم
یع سری از دلایل رو شما فرمودین
ولی من منظورم اینه که امپر ماشین در وسط میمونه و بالاتر نمیره ولی باعث میشه مدام فن بزنه
دلایلش رو میفرمایید؟
اگر آمپر وسطه ولی فن زیاد کار میکنه، دلایل اصلیش میتونه اینا باشه:
ترموستات خراب – زود باز میشه یا خوب نمیبنده.
سنسور دمای آب مشکل داره – ECU اشتباهی فن رو روشن میکنه.
واترپمپ ضعیفه – گردش آب خوب نیست.
رادیاتور گرفته – باعث خنککاری ضعیف بشه.
هوا داخل سیستم هست – گردش آب مختل میشه.
آمپر درست نشون نمیده – دما بالا رفته ولی تو آمپر دیده نمیشه.
سلام وقتتون بخیر
ماشینم که پراید 151 هستش چه تو زمستان چه تابستان بعد از پنج دیقه امپرش وسط قرار میگیره و تند تند فن کار میکنه
ممکنه هوا گرفته باشه رادیات و موتورو؟
علت های دیگه اش چی میتونه باشه
سلام وقت شما هم بخیر
بله میتونه اولین شک شما هواگرفتن باشه ولی بالا رفتن آمپر میتونه دلایل زیر هم داشته باشه.
هوا گرفتن سیستم خنککننده
کم بودن آب یا ضدیخ
خرابی ترموستات
گرفتگی رادیاتور یا شیلنگها
ضعیف شدن واترپمپ
خرابی سنسور دمای آب
عملکرد نادرست فن یا رله فن
مشکل در درب رادیاتور (در فشار تنظیمی)
مخزن Coolant هیوندای النترا رو پر آب کردم. آسیبی نمیرسونه به موتورش؟
سلام وقت بخیر
مخازن آب خودرو، رو بهتر هست تا محل مشخص شده یعنی ماکسیموم، آب کنید.
سلام وقت بخیر مخزن اب رادیات۲٠۶به اندازه مورد نیازش اب داشت ۱٠٠کیلومتر رفتم و مث همیشه چک کردم منبع رو اب پایین بود و در رو باز کردم اروم اب به همون نقطه که اب ریخته بودم اومد بالا ایا مشکلی داره؟
سلام وقت بخیر
این مورد مربوط به افزایش دمای موتور و انبساط آب در سیستم خنککننده ماشین هست.
وقتی موتور داغ هست، آب در رادیاتور منبسط میشه و فشارش بالا میره و طبیعی هست.
سلام ۲۰۶ تیپ ۵ دارم موتور گرم بود مخزن اب باز کردم اب به شدت زد بیرون دوباره بستم ایا این کارم اسیب به موتور میزنه
سلام وقت بخیر
بله، باز کردن درِ مخزن آب (منبع انبساط) وقتی موتور ۲۰۶ داغه، کار خطرناکیه و میتونه هم برای شما و هم برای موتور آسیبزا باشه.این کار باعث میشه کاهش ناگهانی فشار در رادیات و سیستم خنککننده رخ بده که:
ممکنه هوا وارد سیستم کنه.
یا حتی در بعضی موارد باعث ترک خوردن سرسیلندر یا آسیب به واشر سرسیلندر بشه، مخصوصاً اگه موتور خیلی داغ بوده باشه.
سلام و خسته نباشید
من 206 تیپ دو دارم چند وقتی منبع انبساطم آب کممیکنه یعنی خالیه خالی میشه
عملکرد ماشینم عالیه همه جوره
نه جوش میاره نه مشکلی هست
فقط یبار که خالی بود نفهمیدم بخاری باد سرد میداد
یه نشتی خیلی کم حس میکنم داره نمیدونم کجاس
مشکل چیه؟
سلام وقت بخیر
همونطور که قبلا عرض کردیم نشتی در خودرو میتونه دلایل مختلفی داشته باشه و شما برای تشخیص و رفعش باید طبق چک لیست بررسی کنید. به طور کلی:
نشتی در سیستم خنککننده → شلنگها، رادیاتور، بستها و منبع انبساط رو چک کن.
خرابی درب منبع انبساط → ممکنه آب بخار بشه، یه درب جدید امتحان کن.
نشتی از رادیاتور بخاری → اگه داخل کابین بوی ضدیخ میاد یا کف ماشین نم داره، مشکل از اینجاست.
نشتی از واشر سرسیلندر (بدون جوش آوردن) → ببین روغن شیری رنگ شده، دود سفید داره یا حباب داخل منبع انبساط دیده میشه.
سلام
اشتباهی به جای مخزن شیشه شور، مخزن انبساط رو آب با مقداری مایع شیشه شور پر کردم
چکار باید بکنم؟
ساینا
سلام وقت بخیر
در ترکیب شیشه شور آب و الکل و سورفکتانت ها استفاده شده که به بخش های فلزی و آهنی به مرور آسیب میرسونه.
اگر بیشتر از نیم لیتر ریختید بهتره آب رادیاتور رو مجدد شارژ کنید.
سلام ماشین من ام وی ام ایکس ۳۳ اتومات مدل ۹۵ هست چند وقتی هست قمقمه اب داخل موتور اب کم میکنه علتش چیه؟
سلام وقت بخیر
لطفا در خصوص دلایل کم کردن آب خودرو به پاسخ هایی که دادیم به عنوان چک لیست دلایل نشت و کم کردن مراجعه کنید.
بعد از تعویض فن خورو ۲۰۶ هرروز بعداز چند لحظه جوش میاره واب منبع خالی میشه اول چراغ چک روشن میشه آمپیر میره باا بعد فن کار میکنه علت چیه .اونم پشت سر هم
سلام وقت بخیر
حتما به تکنسین مراجعه کنید ولی قبلش حتما دیاگ بزنید اگر مشکل رفع نشد احتمالا نیاز به تعویض فشنگی فن باشه.
ماشین من ساینا هست. آب مخزن توی یک هفته خالی میشه علت چیه؟ دوباره آب مقطر ریختم ولی باز خالی شده
سلام وقت بخیر
حتما باید علت نشتی رو پیدا کنید. لطفا پرسش و پاسخ های بالا رو بررسی کنید. طبق تجربه مواردی که در بالا عرض کردیم دلیل کم شدن آب مخزن هست.
با سلام وخداقوت خدمت شما ماشین من پراید مدل ۸۷ هستش در رادیات ومخزن آب را عوض کردم والان مخزن همینجور پر میمونه ولی رادیاتور خالی میشه مجبورم از رادیاتور آب بریزم ولی قبل تعویض درب اینطوری نبود
سلام وقت بخیر
برخی موارد رو میگم باید چک کنید، این موارد باید روی ماشین چک بشه که سالم هست یا خیر
به طور کلی
احتمالا درب رادیات خرابه → درب اصلی و باکیفیت استفاده کنید
شلنگ برگشت از مخزن به رادیاتور مسدوده → بررسی و تمیز کنید.
هواگیری لازمه → احتمال داره سیستم هوا گرفته پس باید هواگیری کنید.
ترموستات گیر کرده → بررسی و در صورت نیاز تعویض کنید.
واشر سرسیلندر مشکل دارد (در موارد شدید) → اگر دود سفید یا روغن آبکی دیدید، بررسی کنید.
سلام
یه سوالی برام پیش اومده ایا میشه برای خودروهای قدیمی مثل پژو ۴۰۵ هم منبع اب رادیاتور نصب کرد یا نه جواب نمیده
سلام وقت بخیر
شدنی هست ولی استاندارد نیست.
سلام علت کم کردن آب از رادیاتور به جای اینکه از مخرن آب کم بشه چیه؟
درب رادیاتور هم دوبار عوض کردم ولی فایده نداشنه
سلام وقت بخیر
قربان توضیح کامل در خصوص دلایل کم کردن آب رادیاتور خدمتتون ارائه شده.
کم کردن آب دلایل مختلفی داره، یکیش ایراد در درب رادیاتور هست طبق چک لیست سایر موارد رو چک بفرمایید.
سلام : منبع آب رو تا حد نرمال پر میکنم( ام وی ام ایکس 33) یکی دو روز بعد منبع آب کلا خالی میشه اما آب رادیاتور کم نمیشه علت چیست؟
سلام وقت بخیر
همیشه اولین و مهمترین چیزی که باید توی کم شدن آب رادیات یا منبع انبساط بررسی کنید (امکان نشتی) هست. باید قبل از بررسی واتر پمپ و موتور و سایر متعلقات موتوری حتما باید اتصالات و لوله ها رو بررسی کنید که نشتی نداشته باشه. زیر خودروتون رو در حالت خاموش و روشن چک کنید که آیا خیسی یا نشتی وجود داره یا نه.
علت کم شدن آب قمقمه برگشتی رادیاتور پراید چیست
سلام وقت بخیر
کم شدن آب مخزن رادیاتور دلایل مختلفی مثل: نشت در سیستم لوله کشی، عدم آب بندی اتصالات، ترموستات، ایرادهای موتوری و... میتونه داشته باشه حتما به تکنسین برای چک موارد مراجعه کنید.
با سلام
آمپر پایین است و دمای آب متعادل است اما درون مخزن آب ، آب جوش است و قل قل میکند ، چرا ؟!
سلام
جناب اولیای عزیز باید مواردی رو چک کرد و قطعی گفت ایراد از چیه ولی به طور کلی:
عملکرد پمپ و ترموستات را بررسی کنید.
سیستم را هواگیری کنید.
رادیاتور را چک کنید.
سلام. وقت بخیر. پراید ۱۳۱ ، از زیر قمقمه نشتی دارم. قمقمه رو عوض کردم. اما متاسفانه نشتی آب رادیات از بالای چرخ مشخص هست
سلام وقت بخیر
باید تمامی موارد اعم از شیلنگ ها، اتصالات، واتر پمپ و.... بررسی بشه و علت نشتی شناسایی بشه.
سلام خسته نباشیدپرایدمدل۸۶ دارم هروقت خاموش میکردم صدای قل قل میداددادم دماشواوردن پایین درست شدبازبخاری گرم نمیکردترموستات۸۲ انداختم بخری خوب شددماشم استانداردکردم ولی هروقت خاموش میکنم یکم اب داخل قمقمه برمیگرده ممنون میشم اگرجواب بدیداشکال دارد یا؟
سلام وقت بخیر
|ز عملکرد صحیح ترموستات، منبع انبساط و نداشتن هوا داخل سیستم مطمئن بشید. اگر مشکل برطرف نشد به مکانیک مراجعه کنید.
باسلام..منبع آب رادیاتور پر میشه ولی به رادیات برنمیگردد ..علتش چی میتونه باشه؟؟؟ممنون
اگر منبع آب رادیاتور پر میشه ولی آب به رادیاتور برنمیگره، ممکنه به دلایل زیر باشه:
ترموستات معیوب
مسدود شدن یا گرفتگی لولهها
واتر پمپ معیوب
هوای داخل سیستم رادیات که باید هواگیری بشه
راهکار:
ترموستات و پمپ آب را بررسی کن.
لولهها را تمیز کن.
هواگیری کن.
اگر مشکل ادامه داشت، به مکانیک مراجعه کن.
سلام...چند روزیه که ماشین من که پراید ۱۳۱ هستش از قمقمه ی پلاستیکی آّب بصورت قطره ای سر ریز میشه ولی فقط از قمقمه از رادیات نه وفقط زمانی که ماشین گرم هستش آب سریز میشه زمانی که داخل پارکینگ و ماشین کاملا سرد هستش آب سریز نمیشه پیش مکانیک بردم سر قمقمه و تر موستات ماشین رو عوض کرد ولی بازهم آب سریز میشه میشه بفرمایید علت اصلی چی هستش
سلام وقت بخیر
از مکانیک بخواید که فشار سیستم خنککننده را بررسی کنه.
اتصالات قمقمه و لولهها را بررسی کنید و در صورت لزوم تعویض کنید.
قمقمه را برای مطمئن شدن از عدم ترکخوردگی یا آسیب بررسی کنید و در صورت نیاز تعویض کنید.
اگر مشکل ادامه داشت، بهتره دوباره به یک تعمیرکار مراجعه کنید تا سیستم را به طور دقیق بررسی کنه
سلام وقت بخیر
پراید ۱۳۱ ، از قسمت زیر قمقمه که برای آب رادیات هست نشتی کوچیکه داره. دلیل چی هست. سپاس از پاسخگویی شما
سلام وقت بخیر
احتمالا یا ترک یا شکستگی و یا عدم آب بند بودن اتصال هست. بررسی بفرمایید.
سلام من دیروز آب رادیات و کلن خالی کردم، ضدیخ ریختم دوتا توش یکمم آب رادیات، قمقمه هم تا اون نقطه ک مشخص کرده آب رادیات ریختم، صبح دیدم رادیات اصلن آب کم نکرده ولی مخرن آب تقریباً خالی شده بود،دوباره آب رادیات ریختم، ممکنه بخاطر اینکه تازه ضدیخ ریختم تورادیات، آب مخزن خالی شده باشه؟یا مشکل چیز دیگه ای هست؟
سلام وقت بخیر
طبیعی هست وقتی تخلیه کامل آب رادیات داشتید و مجددا آبگیری میکنید تا اینکه آب داخل مخزن و رادیات در سطح نرمال تثبیت بشه نیاز به اضافه کردن یک تا دوبار آب و ضد یخ دارید.
سلام خودرو تیبا دارم فن سر موقع میزنه اب هم اصلا کم نمیکنه درجه امپر هم باطری ساز دید دیاگ زد سر موقع فن میزنه فقط یه مشکلی دار هرکاری میکنم درب عوض کردم خود منبع رو دوبار عوض کردم دور منبع انبساط اب میزنه تاکید میکنم فقط از دور منبع انبساط با این که قشنگ چفت شده طبیعی آیا
سلام وقت بخیر،
آببندی نامناسب: حتی اگر درب منبع به نظر محکم چفت شده باشد، ممکن است واشر یا اورینگ آن خراب شده باشد و آب به راحتی نشت کند.
فشار زیاد در سیستم: اگر فشار سیستم خنککننده بیش از حد باشد، ممکن است به دلیل افزایش دما، آب از دور منبع انبساط نشت کند. این میتواند به دلیل مشکلاتی مانند ترموستات معیوب یا مشکلات در پمپ آب باشد.
پوسیدگی یا ترکخوردگی: خود منبع انبساط یا لولههای متصل به آن ممکن است دچار ترکخوردگی یا پوسیدگی شده باشند که این میتواند منجر به نشتی شود.
سلام تیبا دارم آمپر تا نرمال میاد رادیاتور آب کم می کنه.اصلا از منبع آب رد بدل نمیشه ترموستات هم خراب بود عوض کردم باز هم همین طورست
سلام وقت بخیر
برای تشخیص نشتی یا کم کردن باید چند مورد مورد بررسی قرار بگیره. به مکانیک مجرب مراجعه کنید.
سلام
من یه سوناتاnf دارم
رادیاتش آب کم میکنه
نه به روغن میده
نه به گزوز میده
نه نشتی داره
از مخزن هن آب نمیکشه
من ۸ ماهه خریدمش یه درب پراید رو رادیاتش بود
میشه علت از اون باشه.
درب رادیاتشم باز میکنی باد پشتشه.
ممنونم
سلام وقت بخیر
با این توضیحات حتما میتونه ایراد از درب رادیات باشه. درب رادیات خودش رو تهیه کنید.
سلام.خداقوت
میزان سطح آب درمنبع انبساط پژو 405 چقدرباید باشد؟سپاس
سلام وقت شما بخیر
در منبع انبساط خودرو به صورت مندرج ماکسیموم و مینیموم آب مشخص شده.
سلام ماشین ام وام 530هست وقتی ماشین روشن هست مشکلی نداره وقتی خاموش میکنم ازدر منبع انبساط هوا میده فس فس میکنه مشکل چی هست ممنون
سلام احتمالا درب منبع انبساط خراب باشه. بررسی کنید
سلام وقت بخیر خدا قوت. آب قمقمه رادیات پراید الان که هوا خنکه اگه هفته ای یکبار خالی بشه طبیعیه؟
سلام وقت بخیر
اصلا طبیعی نیست.
سلام خودرو ۴۰۵ هر چند وقت آب کم میکنه ولی داخل مخزن رادیات تا ماکسیموم پره پیچ هواگیری باید باز بشه تقریبا ۳ لیتر آب میریزم تا از پیچ هواگیری آب بزن بیرون ممنون میشم راهنمایی کنید
سلام وقت بخیر
وقتی هر نوع نشتی در انشعابات و سیستم وجود داشته باشه امکان مکش آب از قمقمه به سیلندر به مشکل میخوره.
پس فرضیه اصلی اینه یه جا مثل شیلنگ، بست شیلنگی ، درب قمقمه و.... هوا میکشه و نمیتونه آب رو نمیتونه مکش کنه به سمت سیلندر.
ببخشید ترموستات روماشین نیست میشه بخاطر این باشه
بله
دبه آب رادیاتور ۲۰۶چندروزی هست لوله رفت برگشت به رادیاتور گرم میشود اشکال ازکجاهست
سلام وقت بخیر
آب گردش نداره که لوله گرم میشه، در ابتدا چک کنید ترموستات سالم هست یا خیر.
سلام ببخشید چندروزه که ماشین206تیپ2 آب کم میکنه یک نشتی کوچکی از رادیاتور بخاری بوده درسش کردم هواگیری کردم فقط شلنگ مخزن آب به رادیاتور داغ میشود مشکل از کجا هست
سلام عرض ادب
همونطور که عرض کردم احتمال زیاد مشکل ترموستات باشه. یکی از دلایل داغ شدن لوله عدم انتقال آب در لوله است.
سلام مخلصم زانتیا دارم حدودا یا ماهه آب مخزنش کم میشه چند باری سرریز کردم بازم رفع نشد فنیش هم مرتبه موتورش سالمه امروز هم درپوش مخزن رو عوض کردم اما زمانی که ماشین داغ شد دیدم بازم هم آب میریزه میخواستم بپرسم امکان داره مخزنش ترک داشته باشه چون واقعا هیچ مشکل دیگه ای نداره چون توی این پنج سالی که سوارشم اصلا اذیت نداشته ..قربان شما غلامتم ..
سلام وقت بخیر
نشت آب از قمقمه، لوله و اتصالات و رادیات شایع ترین دلیل کم کردن آب هست. قبل از بازدید موتور، حتما این موارد رو چک کنید و موتور گزینه آخر بازدید باشه.
سلام وقت بخیر. میخواستم ببینم اگر منبع انبساط رو خالی کنیم و به جاش ضد یخ اضافه کنیم برای زمستان کفایت میکنه؟؟
سلام وقت بخیر
خیر.
سلام ممنون از مطلب کاربری تان
ماشینم اسپورتیج هست هر وقت درمنبع انبساط آب میریزم سمت چپ پایین رادیاتور آب نشت می کنه.
اگر تو منبع انبساط آب نباشه اشکال داره البته دریچه رادیاتور بر می دارم تو رادیاتور آب هست.
سلام وقت بخیر
کلا منبع انبساط در سیستم آبرسانی خودرو برای کنترل تغییرات ناشی از فشار آب هست تا اگر آب سیستم رادیاتور شما کم شد به عنوان جایگزین وارد عمل بشه.
حتما پیگیری کنید تا تا مشکل نشت خودروتون به صورت اصولی حل بشه.
سلام
ببخشید منبع آب خودرو پراید 131 باید ضد یخ داخلش بریزیم
سلام وقت بخیر
در زمستان بهتره کمی ضدیخ بریزید.
آیا وجودمنبع انبساط باعث جلوگیری ازهواگرفتن رادیاتورمیشه؟منظورم اینه سیستم خنک کننده یی که منبع انبساط داره هوانمیگیره یاممکنه هوابگیره
سلام وقت بخیر
هواگیری رادیاتور خودرو باید به صورت دستی انجام بشه و اینکه بگیم چون منبع انبساط داره نیازی به هواگیری نداره کاملا غلطه.
سلام.مخزن انبساط ماشینم تقریبا خالی شده بود که برای پر کردنش از اب رادیات و ضد یخ استفاده کردم ۷۰درصد اب رادیات ریختم و ۳۰ درصد زد یخ کاسپین ایامشکلی به وجود نمیاره؟
سلام، خیر هیچ مشکلی نیست.
سلام.من چند روز در قمقمه آب رادیاتور یادم رفته بود ببندم داخل قمقمه آب نبود باید چه کار کنم
سلام وقت بخیر
مجددا آبگیری و هواگیری کنید.
سلام خسته نباشید من چند روز یبار اب رادیاتو درپوششو برمیدارم اگه کم بود سرش یمقدار اب مقطر و ضد یخ میریزم روش ولی امروز بعد سه چها روز رانندگی کردن از اخرین بار ک باز کردم رفتم در کاپوتو باز کنم دیدم ای وای در رادیات ماشین نیست خیلی ترسیدم نمیدونم من سری اخر سفت نبستم یا جوش اورده باز شده افتاده
حالا خیلی میترسم من سه روز بدون درپوش رانندگی کردم از کجا بفهمم قطعات ماشین اسیب ندیده نشونع اش چیع؟درب یدک بخرم بزارم روش مشکل حل میشع یا ن ؟
چون تو صفحه کیلومترم هشداری ام نیومد یا ببرم پیش مکانیک؟
سلام وقت بخیر
درب رادیات با جوش آمدن باز نمیشه.
اگر خودروتون مشکلی نداشته باشه نیازی نیست هر چند روز یکبار آب تو رادیات بریزید.
باید خودروتون رو نشون مکانیک بدید و اطلاع بدید خودروتون آب کم میکنه.
آب کم کردن رادیات دلایل مختلفی داره اما شایع ترینش:
وجود نشتی در اتصالات و لولهها
خراب شدن واترپمپ
ورود آب به سیلندر
نشت آب از منبع انبساط
سوراخ شدن رادیاتور
نداشتن ضدیخ و رسوبگیری موتور
نشتی آب از بخاری
نقص فنی ترموستات
و.... است.
سلام علت تبخیر اب قمقمه تیبا چیه
سلام وقت بخیر
دلایل مختلفی باعث تبخیر و شایدم کم شدن آب قمقمه انواع خودرو هست.
حتما از عملکرد درست اتصالات و به خصوص درب قمقمه ماشینتون مطمئن بشید.
در صورتی که مشکلی نداشت حتما به مکانیک مراجعه کنید برای بررسی وضعیت سرسیلندر و موتور.
ممنون از راهنمایی شما . انشالله همیشه موفق باشید
سلامت باشید.
سلام وقت بخیر ضمن تشکر از شما یه سوال داشتم
من یک ماه پیش تعمیر موتور کامل کردم همه قطعات موتوری مثل رینگ پیستون واتر پمپ .شیلتگها .ترموستات.سر سیلندر و حتی رادیات رو هم نو انداختم .الان وقتی درب رادیاتور رو باز میکنم آب سر ریزه ولی از قمقمه آب کم میشه .فن هم سالمه وجوش هم نمیاره .دلیلش چیه؟
سلام وقت بخیر
پیشنهاد میشه ابتدا ترموستات خودروتون رو عوض و هواگیری مجدد داشته باشید.
احتمال زیاد مشکل ماشین حل بشه در صورتی که حل نشد به مکانیکی معتبر مراجعه کنید.
ببخشید برای ماشین ۲۰۶ تیپ پنج برای چک کردن سطح اب رادیاتور میتونم در حالت سرد بودن ماشین با باز کردن درب منبع انبساط هم سطح اب رو چک کنم و هم از همون راه ( درب منبع انبساط) اب رو تا حد مجاز شارژ، کنم؟
سلام وقت بخیر
بله مشکلی نداره، فقط توجه کنید شما مجاز به باز کردن درب منبع انبساط فقط در زمانی هستید که ماشین کاملا سرد هست .
سلام ، برای شارژ اب در حالت سرد میتونم از طریق منبع انبساط اقدام کنم، یعنی در منبع انبساط رو باز کنم و اب رو تا به حد مجاز بریزم؟( البته در حالتیکه موتور سرده)
سلام وقت بخیر
در صورت سرد بودن موتور ماشین باز کردن درب منبع انبساط مانعی نداره.
سلام چند وقتی هست که آب رادیات من سرریز میشه و آب رادیات خالی میشه. ولی قمقمه پر هست. راهنمایی کنین. مرسی
سلام وقت بخیر
باید چند مورد خودروی شما دقیق بررسی بشه و نمیشه با این اطلاعات خیلی قطعی گفت ولی خرابی یا نشت شیلینگ سیستم خنک کننده و حتی واشر سرسیلندر شایع تر هست.
سلام منبع ۲۰۶ اگ ضدیخ بریزیم درحد نیم لیتر مشکل دارد یانه اب منبع کم شد بود وخود ماشین اب رادیات وضدیخ بصورت ۷۰ درصد مقطر ۳۰ درصدضدیخ دارد ولی بعدچندوقت اب ضدیخ تومنبع کم بود من ضدیخ ریختم ایا ضدیخ ک ریختم بااون اب ک توی رادیات مخلوط میشه ؟
سلام، بله.
سلام، ماشین من موتور ایکس یو سون پی روشه و مخزن رادیات داره،موقعه ای که ماشین روشن میکنم آب مخزن پایین میاد ولی وقتی خاموش میکنم درب مخزن باز میکنم آب میاد بالا،،آیا این معمولیه یا نه؟؟؟
سلام، کاملا طبیعیه.
با سلام اگه پیچ کوجکی در ادیاتور بیفته مشکل ایجاد میکنه یا نه؟
سلام وقت بخیر
بالاخره وجود هر شی اضافه داخل رادیات خودرو، میتونه جلوی گردش نرمال و صحیح آب رو بگیره و زنگ زدگی تدریجی پیچ،میتونه به موتور ماشینتون آسیب برسونه. با مراجعه به مکانیک پیچ رو از رادیات خارج کنید.
سلام
وقتی ماشین خاموش میکنم صدای شبیه قل قل زدن از داخل قمقمه اب میشنوم ؟؟
سلام وقت بخیر
این مورد به دلیل اینه که موتور داره هوا میگیره و باید هواگیری بشه. این مورد میتونه به دلیل نشت اتصالات، واشر سرسیلندر و .... باشه. حتما به مکانیک جهت بازدید مراجعه کنید.
آیا میشه با سرنگ آب رادیاتور زیاد از حد رو از منبع انبساط بیرون کشید آخه ماشینم کوییک قبلاً منبع انبساطش خط سبز رنگ رو تا حد مجاز نشون میداد دیروز نگاه کردم چیزی ندیدم وفکر کردم آب وضدیخ نداره ضدیخ اضافه کردم و چون نمیدیدم زیاد از حد ریختم خاهشا راهنمایی کنید
سلام وقت بخیر
از طریق دریچه هواگیری، یا با سرنگ میتونید آب اضافه رو تخلیه کنید.
وقت بخیر برای ۲۰۷ مکانیک اب رادیات عوض کردم ومکانیک یه لیتر ضدیخ وپبا۴ لیتر مقطر اضاف کرد وداخل رادیاتور ریخت وگفت یک روز بعد منبع انبساط چک کن اگ اب کم کردبود تاماکسیم پر کن فردای اون روزدیدم کم کرد وضدیخ خالص ریختم داخل قمقمه موردی نداره این کار ؟؟زیاد نریختم درحد یک لیوان یک بار مصرف پلاستیکی ؟؟؟
سلام وقت بخیر
هیچ مشکلی نداره.
سلام ..امپر ماشینم کویک می باشد ونزدیک Hنشان میدهد واب رادیات سریع داغ میشه واز منبع انبساط اب به زمین میرزه خواهشن راهنمایی کنید؟
سلام وقت بخیر
اتصالات مخزن انبساط و درب اون رو دقیق چک کنید.
آیا این مخزن آب اضافه رو باید پر کنیم یا نه باید خالی باشه و وقتی اب جوش میاره خودکار این مخزن پر میشه و دوباره بر میگرده داخل رادیات؟؟در کل این مخزن رو پر کنیم یا خالی باشه ؟
سلام وقت بخیر
در تمامی خودرو ها لازم هست تا محل درج شده روی منبع انبساط آب پر باشه.
علت ترکیدن رادیاتور چیست.چرا رادیاتور وشیلنگ تحت فشاره.
ترموستات هم چک شد سالمه.
موتورر هم تعمیر کردم .واشر هم عوض شده.
ممنون
سلام وقت بخیر
این سوالات بهتره بعد از پاسخ به چند سوالی که ازتون باید بپرسم داده بشه ولی به طور کلی فشار زیاد داخل موتور تحت کمپرس بعد از مدتی و (البته شرایط نگهداری) به قسمت هایی مثل سیلندر، سر سیلندر یا واشر سر سیلندر خودش رو نشون میده پس این فشار زیاد به قسمت های آسیب پذیر تری مثل رادیاتور یا شیلنگ رادیاتور شایع تره.
سلام من قمقمه ماشینم آب کم میکنه ولی رادیات ن دلیلش چی میتونه باشه آمپر نمیکشونه فن هم کار میکنه پراید ۱۳۱هست آیا واشر ترسونده
سلام وقت شما بخیر
برای راهنمایی دقیق تر نیاز هست چند سوال رو به ما پاسخ بدید.
ولی به طور کلی، این موارد رو حتما باید چک کنید:
همونطور که گفتیم این قمقمه منبع انبساط خودرو هست و باید در این سیستم به نحوی وکیوم باشه تا عمل چرخش آب رو انجام بده و هوا نکشه که اگر هوا بکشه گردش آب انجام نمیشه.
درب قمقمه، خود قمقمه و بست های اون باید کاملا سالم باشه.
اگر موارد بالا چک شد و ایراد نداشت، احتمال مشکل واشر سر سیلندر شایع هست.
سلام خسته نباشید،ماشینم قمقمش مکش نمیکنه من از رادیات آب میریزم درب رادیات عوض کردم،شیلنگ آب رو بررسی کردم ک کیپ نباشد رادیات نو هم گذاشتم متاسفانه هنوز مشکل حل نشده، آیا قمقمه آب رو کامل عوض کنم مشکل حل میشه؟ ممنون میشم راهنماییم کنید
درود بر شما
هوا کشیدن موتور ماشینتون، دلیل عدم مکش آب از قمقمه یا مخزن رادیات ماشینتون هست.
هوا کشیدن میتونه دلایل مختلفی داشته باشه ولی شایع ترینش نشتی یا خرابی واشر سر سیلندر هست.
خودروتون رو حتما به مکانیک نشون بدید.
چرا آب از مخزن انبساط توی رادیات برنمیگرده مشکل از کجاست ؟
سلام وقت بخیر عمده دلیل اصلی جابجا نشدن آب از مخزن انبساط به رادیاتور ایناست
بالا بودن حرارت موتور، بیضی شدن نشیمن درب، درب رادیاتور کیفیت پایینه، خرابی ترموستات، کمپرس موتور داخل آب
قمقه رادیات کشنده faw سطح آبش میاد بالا و درب قمقه که باز کردم حدود یک لیتری آب ریخت بیرون ، بعد آب تا راست خط رسید ، بعد دوباره میاد بالا زمان روشنی ماشین . مشکلش چیه ؟
سلام وقت بخیر
بالا اومدن آب قمقمه و خروجی زیاد آب، اصلا فرقی نمیکنه چه نوع ماشینی باشه، نرمال نیست. حتما باید مکانیک شما، سیستم خنک کننده و حتی موتوری ماشین رو جهت رفع ایراد چک کنه.