مخزن کود یا تانک کود چیست؟ (همه چیز در مورد تانکر کود)

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : دی 1402
مخزن کود

مخزن کود یا تانکر کود، یک منبع مناسب ۱۰۰ تا ۵۰۰۰ لیتری برای کود و مواد غذایی گیاهان است که هم می‌تواند از جنس پلی‌اتیلن و هم از جنس فلز باشد. این مخزن به دو صورت دستی و انژکتوری عمل کرده و فرآیند کود رسانی به مزارع و زمین‌های کشاورزی را تا حدود زیادی کم‌هزینه و بهینه می‌کند. ترکیب مخزن کود و دستگاه فشار مربوط به آن در صنعت «تانک کود» شناخته می‌شود. این دستگاه برای جابجایی کود بسیار مناسب بوده، خصوصا در صنعت کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این مقاله درباره اینکه مخزن یا تانکر کود چیست، مزایای مخزن کود پلی اتیلن، نکات مهم نگهداری و استفاده مخزن کود، نصب مخزن های کود، انواع تانک کود، و حتی نحوه تعیین قیمت تانک کود صحبت می شود.

تانک کود

تانک کود

مخزن (تانکر کود) پلی اتیلن

در گذشته مخزن‌های فلزی، برای نگهداری مواد مغذی گیاهان، در صنعت کشاورزی حرف اول را می‌زدند. اما امروزه، کودهای کریستالی به سادگی قابل حل شدن در آب هستند و این موضوع باعث شده تا بسیاری از کشاورزان از مخزن‌های پلی اتیلن برای نگهداری مواد غذایی و آب استفاده کنند.

اجزای تشکیل دهنده تانک کود

  • مخزن پلی اتیلن
  • پمپ فشار
  • فیلتر دمنده (برای ترکیب آب و کود)
شماتیک عملکرد تانک کود

شماتیک عملکرد تانک کود

مزایای مخزن کود پلی اتیلن

امروزه، صنعت کشاورزی یکی از مهمترین سرمایه‌های یک کشور است که نمی‌توان با صرف زمان و هزینه به شکل نادرست، آن را تحت تاثیر قرار داد. به طور مثال: نیاز گیاهان به مواد غذایی و کود را علاوه بر آب، نمی‌توان نادیده گرفت. بنابراین وظیفه هر کشاورز است که مواد غذایی و مورد نیاز گیاهان خود را در منبعی مشخص در اختیار داشته باشد، تا در زمان مقرر از آنها استفاده کند. مخزن‌های کود جدید، عملیات کود رسانی را از طریق پمپاژ و تزریق انجام می‌دهند. ضمن اینکه این فرآیند را آسان‌تر و دقیق‌تر نیز می‌کنند، به طور مثال: فرآیند کود رسانی به کمک تانک کود، به صورت قطره‌ای و زمانبندی‌شده، توسط کشاورزان قابل انجام است.

از دیگر مزایای منبع کود پلی اتیلن می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: تطابق با انواع مواد شیمیایی (مانند: فسفر، پتاسیم، گوگرد، روی و آهن) وزن پایین و جابجایی راحت سهولت اتصال به شبکه‌های لوله کشی ظرفیت متنوع مخزن‌های پلی اتیلن هزینه پایین و مقرون به صرفه ضد خوردگی بودن جنس بدنه

نحوه کوددهی در آبیاری قطره‌ای

یکی از مزیت‌های تـانـکـر کود پلی اتیلن، ایجاد شرایط مناسب برای “آبیاری قطره‌ای” است. بدین منظور باید از کودهای حل‌شونده در آب استفاده کنیم. در نتیجه این فرآیند، سلامت لوله‌های آبیاری برقرار شده و همینطور کود به ریشه گیاهان خواهد رسید. روش آبیاری قطره‌ای یا تزریق کود از طریق پمپ ونتوری یا مخزن تزریق کود، از بهترین مزیت‌های داشتن یک مخزن کود پلی اتیلن است که در ادامه این مقاله به بررسی بیشتر آن خواهیم پرداخت.

چگونگی نصب مخزن کود

ساخت و نصب تانک کود به ۳ روش انجام می‌شود:

  • آبیاری گیاهان مستقیم از طریق شیر فلکه (نیمه اتوماتیک)
  • نصب تانک کود (نیمه اتوماتیک)
  • ساخت لوله ونتوری (کم هزینه‌ترین روش)

نکات مهم در زمان استفاده از مخزن کود

  • بهتر است قبل از افزودن کود به منبع، آن را با آب حل کنید.
  • در فصل سرما که منبع کاربردی ندارد، آب درون آن را برای جلوگیری از یخ زدن خالی کنید.
  • در صورتی که با تانک کود تحت فشار به مشکل برخوردید می‌توانید از مخزن‌ها در کنار پمپ استفاده کنید.
تانک کود فلزی

تانک کود فلزی | تانک کود پلی اتیلن

تانک کود چیست و انواع آن کدام هستند؟

تانک کود، یک دستگاه کنترل مرکزی مناسب برای آبیاری و تزریق کود و مواد شیمیایی به گیاه است که شامل ۲ نوع فیلتر شنی و فیلتر توری می‌شود. این دستگاه از طریق دو نوع سیستم دستی و انژکتوری، با ایجاد اختلاف فشار توسط شیر فلکه که بین بوشن ورودی و خروجی قرار گرفته، فرآیند تزریق کود را انجام می‌دهد.

تانک کود دستی

این نوع تانک کود در زمانی که غلظت کود مهم نباشد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. بدین منظور، عملکرد این تانک کود با ایجاد اختلاف فشار توسط شیر فلکه انجام می‌شود.

تانک کود پلیمری

مخزن کود این نوع تانک کود از جنس پلیمری ساخته شده و دو نوع دستی و انژکتوری دارد.

تانک کود انژکتوری

در این حالت، با نصب یک انژکتور ونتوری به لوله اصلی مخزن کود، مواد غذایی گیاهان با ایجاد اختلاف فشار که انژکتور ایجاد می‌کند، وارد لوله جریان آب شده و به گیاهان می‌رسد. سرعت رقیق شدن محلول نسبت به زمان نیز در این نوع تانک کود، ثابت بوده که تفاوت آن با تانک کود دستی است.

مشخصات فنی سیستم تزریق کود

این دستگاه دارای یک ورودی، خروجی و قسمتی به نام ونتوری (بوشن تخلیه) است که برای تخلیه رسوبات در نظر گرفته شده است. مخزن کود نیز از طریق دریچه‌ای که بر روی سطح آن تعبیه شده، تکمیل می‌شود.

ویژگی‌های تانک کود

  • تنوع مدل در مخزن‌های تزریق کود جنس سیستم که می‌تواند پلیمری یا فلزی باشد
  • عدم نیاز به استفاده از انرژی برق در سیستم تزریق کود

مزایای تانک کود

سیستم تزریق، قابلیت انتقال حجم کل مخزن کود را دارا بوده و به صورت یکنواخت آن را منتقل می‌کند. جابجایی و نصب آسان مدیریت مقدار کود به صورت دقیق و آسان قابلیت جداسازی ذرات بزرگ مانند: ذرات حل نشده آب استفاده از تانک کود برای شست و شو لوله‌های آبیاری و قطره چکان‌ها، علاوه بر کوددهی تشکیل شده از سه لایه رنگ ضد زنگ مقرون به صرفه و نحوه استفاده آسان

چگونگی تعیین قیمت تانک کود

حجم و اندازه منبع کود هزینه حمل و نقل قیمت ونتوری هزینه پمپ تزریق کود انژکتور هزینه کیفیت و نوع مواد مصرف شده هزینه خرید مخزن کود و نصب دستگاه

خـلاصـه مـقـالـه :
به طور کلی دستگاه تانک کود برای صنعت کشاورزی بسیار مفید بوده و مخزن کود اصلی‌ترین جزء این دستگاه به حساب می‌آید. آبیاری و تغذیه مناسب گیاهان با این دستگاه بسیار آسان است و هزینه پایین‌تری نسبت به روش‌های قدیمی دارد. ضمن اینکه نتیجه مطمئن‌تری برای کشت و کار در زمینه زراعت به جای می‌گذارد.

Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا