تفاوت مخزن عمودی و افقی | کدام مخزن بهتر است؟

بروز رسانی : دی ۱۴۰۲

تفاوت مخزن عمودی و افقی در استفاده از مخازن پلی اتیلن افقی با عمودی در محدودیت‌های جانمایی و فضا است. زیرا این مخازن پلی اتیلن با توجه به اینکه از مواد اولیه پلی اتیلن و روش‌های قالب گیری مختلف مانند قالب گیری دورانی تولید می‌شوند امکان تولید با شکل های هندسی متفاوتی را دارند. ما در این مقاله قصد داریم در خصوص اینکه مخزن آب افقی بهتر است یا عمودی صحبت کنیم، سپس کاربردهای مخزن‌های افقی و عمودی در صنعت و مصارف خانگی و تفاوت‌های آنها از لحاظ استحکام و ایمنی را مفصل بررسی می‌کنیم.

مخزن عمودی

مخزن عمودی حالت ایستاده دارد و برای محیط هایی که محدودیت جانمایی از لحاظ ارتفاع ندارند، مناسب است. منظور از محدودیت های جانمایی، محدودیت هایی است که ارتفاع و طول و عرض مکان نگهداری مخزن، ایجاد می کند. برای انتخاب درست مخزن باید به محدودیت های مسیر انتقال نیز دقت شود. برای مثال اگر در محیط محدودیت ارتفاع وجود داشته باشد، باید از مخزن افقی یا مخزن عمودی کوتاه‌تر استفاده نمود. به همین دلیل این مخزن انتخاب خوبی برای استفاده به عنوان مخزن آتش نشانی به حساب می‌آید.

مخزن عمودی در دو نوع کوتاه و بلند به صورت استوانه ای قائم و ایستاده بر روی قاعده ساخته می شوند. در کنار مخزن های عمودی مخازن دیگری هم داریم مثل، مخازن کتابی که در راستای محدودیت ها جانمایی به صورت مخازنی که عرض آنها برای عبور از درهای باریک و کم عرض مناسب باشد، طراحی و تولید شده است. مخازن آسان رو، مخازن زیرپله، مخازن کروی و مخازن مکعبی نیز به همین منظور و برای استفاده در فضاهای خاص طراحی شده اند.

مخزن افقی

مخزن افقی پلی اتیلن بر روی پایه هایی از جنس خود مخزن به صورت استوانه ای افقی قرار دارد. این پایه ها باعث قرار گیری مخزن در جای خود به صورت ثابت خواهد شد. این پایه ها باعث افزایش وزن مخازن افقی می شوند. به همین دلیل است که مخازن عمودی و افقی هم حجم و هم تفاوت قیمت دارند. باید دقت شود که این تفاوت قیمت تنها ناشی از همین مساله بوده و به کیفیت مربوط نخواهد شد. طول عمر مخازن عمودی و افقی در شرایط استاندارد برابر بوده و مانند تمام مخازن پلی اتیلن تا ده‌ها سال کاربرد دارند.

مخزن آب افقی ، یکی از قدیمی‌ترین شکل‌های مخزن است که در گذشته نیز از آن استفاده زیادی میشد. این مخزن همانطور که از نام آن پیداست به صورت افقی و خوابیده بر روی سطح زمین یا در زیر زمین (به صورت مخزن دفنی) قرار می‌گیرد. البته مخزن عمودی نیز قابلیت دفن شدن در زیر زمین را دارد، اما کاربرد مخزن افقی معمولا در این زمینه بیشتر از سایر مخازن است.

تفاوت‌های مخازن عمودی و افقی

علاوه بر شکل ظاهری و تفاوت قیمتی که ناشی از وزن بیشتر مخازن افقی است، پارامتر استحکام، تفاوت دیگر این دو مخزن است. وقتی هدف از تهیه مخزن، نگهداری مایعات با چگالی بالا باشد، استفاده از مخازن عمودی پیشنهاد می‌شود. این امر به دلیل استحکام بیشتر مخازن عمودی است. شستشوی مخزن باید به صورت دوره‌ای انجام شود. ارتفاع بلند مخازن عمودی در حجم های بالا این امر را مشکل می نماید. هرچند مخازن حجیم استوانه‌ای نیز برای بازدید نیاز به چهارپایه و نردبان دارند اما بازرسی آن به سختی مخازن عمودی نخواهند بود.

هر دوی این مخازن را می‌توان از روش کوپل کردن به یکدیگر متصل کرد تا حجم آب بیشتری در اختیارمان باشد. همینطور از هردو مخزن عمودی و افقی در زمینه نگهداری اسید می‌توان استفاده کرد. مخازن عمودی و افقی به صورت تک لایه ، سه لایه و چهار لایه تولید می‌شوند که معمولا از مخازن سه لایه آنتی باکتریال برای نگهداری از آب استفاده می‌شود، اما مخزن تک لایه با مقاومت بسیار بالا برای نگهداری مایعاتی مانند اسید بسیار مناسب است. ازین رو از هردو مخزن عمودی و افقی می‌توان به عنوان مخزن اسید استفاده کرد.

قیمت مخازن افقی از مخازن عمودی بیشتر است و دلیل اصلی آن وزن بیشتر آنها است، زیرا از مواد اولیه بیشتری در فرآیند تولید مخزن استفاده می‌شود. مخازن پلی اتیلن از پلاستیک درجه یک (HDPE) با چگالی بالا ساخته می‌شوند. این مخازن امروزه جایگزین اصلی دیگر مخازن شدند زیرا از ویژگی‌های منحصر به فردی مانند قیمت پایین‌تر نسبت به سایر مخازن، مقاومت و طول عمر بالا و خاصیت آنتی باکتریال و بسیاری موارد دیگر برخوردارند. با داشتن دانش کافی نسبت به تفاوت مخزن فلزی و پلی اتیلن ، امروزه کمتر کسی به دنبال دیگر انواع مخازن می‌رود.

اگر به دنبال جواب بسیاری از سوال‌های مربوط به مخازن پلی اتیلن هستید، ما برای شما پاسخ ۱۰۰ سوال درباره مخازن پلی اتیلن را آماده کردیم تا اطلاعات کافی را با این محصولات داشته باشید.

ads
لیست قیمت و ابعاد مخازن آب پلی اتیلن
مخزن آب عمودی تفاوت چندانی با مخزن آب افقی ندارد، اما اگر قرار است، مخزن در پشت بام خانه نصب شود، بهتر است از مخزن افقی استفاده شود. این امر به رابطه معکوس فشار و سطح مقطع باز می شود. مخازن افقی سطح مقطع بیشتری داشته در نتیجه فشار کمتری در توزیع وزن به سطح وارد می کنند. از طرفی این مخازن در مقابل باد و طوفان مقاومت بیشتری خواهند داشت. اگر مخزن مورد نظر در اتاق تاسیسات، زیرزمین یا پارکینگ نصب خواهد شد، بهتر است از مخازن عمودی استفاده شود. مخازن عمودی فضای کمتری اشغال می کنند. البته باید محدودیت ارتفاع را نیز در نظر گرفت.
faq-icon
سوالات متداول
مخزن افقی بگیریم یا عمودی؟
انتخاب مخازن از نظر شکل هندسی اغلب به خاطر محدودیت در فضای نصب است. گاهی اوقات در مکانی ارتفاع کوتاه می باشد و بهتر است از مخزن افقی استفاده شود و چنانچه محدودیتی وجود ندارد بهتر است از مخزن عمودی استفاده شود زیرا فضای کمتری را اشغال می کند به خاطر عرض کم.
چرا قیمت مخازن عمودی و افقی متفاوت است؟
مخازن افقی به علت وزن بیشتر نسبت به مخازن عمودی گران‌تر است. یعنی از مواد اولیه بیشتری در فرآیند تولید آن استفاده می شود. ولی باید این را در نظر داشته باشد . همیشه افزایش وزن دلیل بر افزایش مقاومت نیست. زیرا با توجه به اینکه مخازن عمودی وزن کمتری نسبت به مخازن افقی دارند. ولی دوام و مقاومت بیشتری نسبت به نمونه افقی را دارند. در عین حال هر دو محصول دارای ۱۰ سال گارانتی است.
در پشت بام ساختمان مخزن افقی بهتر است نصب شود یا عمودی؟
نصب مخزن افقی در پشت بام ساختمان بهتر است زیرا با توجه به اینکه سطح مقطع مخازن افقی بیشتر از مخازن عمودی است. از این رو وزن کمتری به پشت بام وارد کرده و خطر واژگونی ناشی از وزش باد در نمونه عمودی را نیز ندارد.
۵/۵ - (۱ امتیاز)
به اشتراک بگذارید :
share Telegram
share WhatsApp
share Eitaa
share Soroush
author
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

پرسش و پاسخ
ویدئوهای پربازدید
مشاوره خرید

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

    مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

    ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

    10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

    تضمین بهترین کیفیت

استانداردها و تاییدیه ها
tpy-logo

tpy.ir فروشگاه اینترنتی تهران پلیمر یارا می باشد. این فروشگاه به عنوان یکی از جامع ترین پلتفرم های فروش مخزن آب و وان پلی اتیلن کشور در اختیار شما عزیزان می باشد تا به سادگی و با اعتماد کامل تجربه خرید خوب و مطمئنی را داشته باشید.

تمامی محصولات ضمن داشتن بالاترین استانداردهای ملی و تاییدیه های بهداشتی و غذایی (به صورت ثبت شده و قابل استعلام) از ۱۰ سال گارانتی و ۱۵ سال خدمات پس از فروش واقعی در سراسر کشور برخوردار است.

foot-namad
foot-ico-01 صدای مشتری: ۳۵۷۰۰-۰۲۱
foot-ico-02 ساعت کاری: از شنبه تا پنج شنبه ۷ الی ۱۹
foot-ico-03 پست الکترونیک: info@tpy.ir

شما در هر ساعت از شبانه روز می توانید از طریق پست الکترونیک با ما در ارتباط باشید.

کليه حقوق اين سايت متعلق به شرکت تهران پلیمر یارا ( فروشگاه اینترنتی tpy.ir ) می‌باشد.