راههای جلوگیری از یخ زدن مخزن آب (8 راهکار جلوگیری از یخ زدن)

نویسنده : تیم تحریریه تهران پلیمر یارا
بروز رسانی : دی 1402
یخ زدن مخزن آب

راههای جلوگیری از یخ زدن مخزن آب و آشنایی با آنها ، برای افرادی که اقدام به خرید مخزن آب می‌کنند، امری واجب و ضروری است، چرا که نگهداری صحیح به از منبع آب به اندازه خرید و نصب آن اهمیت دارد. کشور ایران دارای آب و هوای متنوع و به عبارتی چهار فصل است. در فصل زمستان و در مناطق کوهستانی، سرد شدن هوا پدیده‌ای طبیعی بوده، اما در این فصل دغدغه جدی‌تری نسبت به جلوگیری از یخ زدن مخازن آب، لوله‌کشی و شبکه آبرسانی وجود دارد. در این مطلب روش‌های اصولی و کاربردی، برای حل این مسئله را بررسی می‌کنیم.

عایق بندی مخزن

عایق بندی مخزن

1. عایق بندی مخزن آب

عایق بندی منبع آب، از بهترین راه های این قضیه است. پشم شیشه برای این کار، متداولترین گزینه است. اما اینکه چگونه از پشم شیشه استفاده شود، تاثیر بالایی بر روی بازدهی خواهد داشت که در ادامه درباره آن صحبت می کنیم.

2. انتخاب مناسب پشم شیشه

پشم شیشه، یکی از روش‌های عایق بندی مخزن آب است که برای اینکه مورد استفاده شما قرار بگیرد باید حتما به ۲ ویژگی توجه داشته باشد:

  1. حتما عایق حرارتی باشد
  2. مقاوم بالایی در برابر رطوبت داشته باشد.
  3. استفاده از فوم یا مخازن فوم دار

برخی از شرکت‌های فعال در فرآیند ساخت مخازن پلی اتیلن از فوم به عنوان یک لایه حرارتی استفاده می‌کنند. این فرآیند در زمان تولید مخزن در کارخانه و با ترکیب اسپری فوم انجام می‌شود که در نتیجه مخازن فوم‌دار تولید و ارائه بازار شدند. اما ایراد اصلی و نقطه ضعف این مخازن، تشکیل نشدن آب‌بند مناسب و پایین آمدن میزان مقاومت مخزن است. به همین دلیل، این روش در هنگام تولید، مورد تایید نیست. بنابراین بیشتر توصیه می‌کنیم که بجای استفاده از مخازن فوم دار، مخزن های خود را در پوشش فومی قرار دهید تا همچین مشکلاتی پیش نیاید.

راههای جلوگیری از یخ زدن منبع آب

جلوگیری از یخ زدن منبع آب

پوشش فومی چگونه باید باشد؟

اگر می خواهید از فوم استفاده کنید، حتما طبق ۳ مرحله زیر، این کار را انجام دهید.

  1. تمیز کردن سطح مخزن آب
  2. چسباندن فوم عایق بندی
  3. اعمال پوشش محافظ برای آنکه فوم تکان نخورد

3. دفن کردن مخازن و یا استفاده از مخازن دفنی

مخازن دفنی این قابلیت را دارند که در زیر خاک دفن شوند و این موضوع از انجماد آب ذخیره شده درون آنها در زمستان جلوگیری می‌کند. جالب است بدانید که در فصل تابستان، نیز کاربرد دارند و باعث خنک نگه داشته شدن آب داخل مخزن می شوند. این روش همواره یکی از متداولترین گزینه‌ها برای عایق بندی منبع آب است۷ اما عملیات اجرایی آن نیاز به مهارت و هزینه دارد.

عایق یخ زدن مخزن

عایق پشم شیشه مخزن

4. در جریان گذاشتن همیشگی آب

راهکار ساده دیگری که می تواند برای شما کارآمد باشد، این است که همیشه اجازه بدهید آب در جریان باشد تا یخ نزند. سیستم پمپاژ و یا استفاده از نیروی گریز از مرکز، می تواند به خوبی این شرایط را برای شما فراهم کند.

5. سیستم پمپاژ آب

در سیستم پمپاژ، از پمپ هایی استفاده می کنیم که آب را به سمت بالا پمپ می کند و به این صورت کمک می کنند تا آب همیشه در جریان باشد.

6. سیستم گریز از مرکز مخزن آب

طبق این روش مخزن همیشه به دور خودش در حال چرخش است. بنابراین آب داخل آن مدام در حال جابجا شدن است و از یخ زدن آن تا حد بالایی جلوگیری می شود.

7. استفاده از سیستم گرمایش آب

راهکار ساده دیگری که می تواند در این زمینه به شما کمک کند، گرم کردن مخزن و آب داخل آن است. استفاده از المنت های گازی و یا هر چیز دیگری که آب شما را گرم کند تا دیرتر یخ بزند را می توانید استفاده کنید. البته در این بین دقت کنید که گرمای ایجاد شده به مخزن آسیب نزند. بنابراین این روش نیاز مراقبت دائمی از سمت شما است.

8. استفاده از مخزن سه لایه

تعداد لایه‌های مخزن آب نه به طور کلی، اما تا حدود زیادی می‌تواند از یخ زدن منبع آب جلوگیری کند و استفاده از مخازن سه لایه یکی از راهکارهای جلوگیری از یخ زدن منبع آب به حساب می‌آید.

خـلاصـه مـقـالـه :
با یخ زدن منابع آب در اثر سرما، هر منبعی دچار مشکل می‌شود. مخزن آب پلی اتیلن به نسبت دیگر تانکرها، مقاومت به نسبت بیشتری در برابر سرما و یخ‌زدگی دارد. به طور کلی نمی‌توان انتظار داشتنِ منبع آب ضد یخ را داشت، اما تا حدود زیادی می‌توان با راههای جلوگیری، از یخ زدن مخازن پیشگیری کرد.
lampbw راههای جلوگیری از یخ زدن مخزن آب سوالات متداول
برای جلوگیری از یخ زدن منبع آب چه راهکارهایی وجود دارد؟
عایق بندی مخزن آب ، استفاده از سیستم گرمایشی ، مخزن سه لایه ، دفن کردن مخزن راهکارهایی برای جلوگیری از یخ زدن مخزن آب هستند.
Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا