وان آبکاری چیست و چه کاربردی دارد؟

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : فروردین 1403
وان آبکاری

وان آبکاری برای انجام عملیات آبکاری استفاده می‌شود به طوری که انواع مواد شیمیایی، کاتالیزورها، قطب‌های آند و کاتد در این وان قرار می‌گیرند و فرآیند آبکاری بر روی فلزات مختلف در درون وان صورت می‌گیرد. بسته به نوع فلزی که در وان ، آبکاری می‌شود؛ قیمت وان آبکاری تفاوت پیدا می‌کند که دلیل آن را در این مقاله بررسی می‌کنیم. به طور کلی، آبکاری جزء فرآیند قدیمی و هنرمندانه از دوره باستانی تا به امروز است که به آب نماکاری هم معروف است،  اما امروزه صنایع زیاد دیگری نیز از این وان‌ها استفاده می‌کنند و کاربرد فراوانی دارد.

آبکاری چیست؟

آبکاری یکی از روش‌های پوشش‌دهی فلزات بر روی اجسام است که از آن در زمینه هنر و صنعت استفاده می‌شود. این امر از طریق یک واکنش شیمیایی یا الکتروشیمیایی حاصل می شود که طی آن یک لایه نازک از یون‌های فلزی بر روی سطح شیء رسوب داده می‌شود.

مواد آبکاری

آبکاری معمولا با فلزاتی مانند طلا، نقره، نیکل، کروم، مس و آلیاژهای مختلف با واکنش‌های شیمیایی انجام می‌شود. کیفیت این مواد تاثیر مستقیم بر روی کیفیت آبکاری دارند، ضمن اینکه از جمله دیگر موادی که در فرآیند آبکاری مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ نمک‌های فلزی، سیانیدها و اسیدهایی مانند هیدروکلریدریک اسید و سولفوریک اسید هستند.

کاربرد آبکاری چیست؟

کاربرد آبکاری، تنها مختص به فلزات نیست و از این روش در صنعت پلیمری نیز استفاده می‌کنند. همانطور که اشاره کردیم؛ فرآیند آبکاری علاوه بر موارد تزیینی، امروزه دارای اهمیت زیادی در صنعت هستند که در ادامه به برخی از آنها اشاره می‌کنیم:

  • مقاومت در برابر خوردگی
  • افزایش خواص ضد لک و ضد رسوب
  • مقاومت در برابر سایش و کاهش اصطکاک
  • ایجاد و بهبود رسانایی الکتریکی
  • حفاظت از مواد شیمیایی و محیط زیست
  • چسبندگی تقویت شده برای پوشش‌ها

آبکاری چگونه انجام می‌شود؟

در فرآیند آبکاری، یون‌های محلول فلزی با استفاده از یک نیروی محرکه بر روی سطح مورد نظر جمع می‌شوند و در نیروی محرکه و جریان برق، دچار واکنش شیمیایی می‌شوند. این فرآیند به دو روش زیر صورت می‌گیرد:

  1. آبکاری الکتریکی با اعمال جریان برق
  2. آبکاری شیمیایی بدون اعمال جریان

قیمت وان آبکاری به چه عواملی بستگی دارد؟

وان‌های مختلف در انواع مختلف و سایزهای متفاوت تولید می‌شوند و دارای قیمت‌های متنوعی هستند. همچنین جنس و ضخامت وان‌ها در قیمت نهایی آنها تاثیر دارد. در زمان خرید وان‌های آبکاری باید توجه به کیفیت محصول مورد نظر داشته باشید و از اصالت محصول مطمئن شوید، چرا که محصولاتی که از مواد مرغوب تولید نشده باشند، پس از مدتی خریدار را دچار خسارات ثانویه می‌کنند. در ادامه عوامل تاثیرگذار بر قیمت وان آبکاری را بررسی می‌کنیم:

نوع فلز استفاده شده در وان آبکاری

فلزات گرانبها مانند طلا و نقره، هزینه بیشتری دارند و نسبت به فلزات دیگر مانند برنج ، مس ، نیکل ، کروم و آلیاژهای دیگر ، برای آبکاری آنها باید از وان آبکاری گرانتر استفاده شود.

میزان سطح آبکاری

میزان پوششی که فلز بر روی سطح آبکاری می‌شود، بر روی هزینه آن تاثیر زیادی دارد و پوشش فلزی ضخیم‌تر، همینطور زمان و زحمت بیشتری برای انجام فرآیند آبکاری دارد.

پیچیده بودن طرح آبکاری

طرح‌های پیچیده که نیاز به دقت بالاتری برای اجرا دارند، به دلیل نیاز به مهارت و زمان بیشتر برای اجرا، افزایش می‌یابد. طرح‌های ساده‌تر معمولاً قیمت کمتری دارند.

اندازه و نوع شیء

در صورتی که شیء دارای سایز بزرگ باشد، ممکن است زمان و مکان بیشتری برای اجرای آبکاری نیاز داشته باشد و بدون شک وان بزرگ‌تری هم لازم دارد. در این شرایط قیمت وان آبکاری بیشتر می‌شود.

انواع وان آبکاری

صنعت آبکاری، صنعت بسیار وسیع و متنوعی است ، بنابر انواع آبکاری‌های موجود در صنعت ، وان مخصوصی ساخته شده که این وان‌ها ، بر اساس جنس وان، سایزهای مختلف، رشته‌های آبکاری و بسیاری ویژگی‌های دیگر نامگذاری می‌شوند که در ادامه با آنها آشنا می‌شویم:

  • وان آبکاری پلی اتیلن
  • وان آبکاری گالوانیزه
  • وان آبکاری نیکل
  • وان آبکاری کروم

وان آبکاری پلی اتیلن

مهمترین و بهترین نوع وان آبکاری موجود در بازار، وان پلی اتیلن یا پلاستیکی است که دارای تنوع در طرح و اندازه، و همینطور ویژگی‌های مختلف است که آن را به گزینه عالی برای وان آبکاری تبدیل کرده است. برخی از ویژگی‌های وان پلی اتیلن را در ادامه بیان می‌کنیم:

  • نصب سریع و آسان انواع اتصالات استاندارد
  • دارای تنوع در ابعاد و شکل‌های مختلف
  • مقاوم در برابر تابش اشعه UV خورشید
  • مقاوم در برابر خوردگی
  • استفاده از انواع مایعات در داخل آنها

دلیل استفاده از وان پلی اتیلن بجای وان فلزی چیست؟

بسیاری از فلزاتی که در صنایع استفاده می‌شوند ، در برابر عوامل شیمیایی و خورندگی مقاومت بالایی ندارند و این موضوع در کنار پیشرفت تکنولوژی و هزینه‌های پایین ، باعث شده تا وان پلی اتیلن به گزینه مناسب‌تری برای استفاده در زمینه آبکاری تبدیل شود. این مورد، درباره برخی مواد غیر فلزی هم صدق می‌کند ، اما استفاده از مواد پلیمری در آبکاری در سال‌های اخیر بسیار پرطرفدار و مرسوم شده است.

خـلاصـه مـقـالـه :
وان آبکاری ، یک فضای مشخص برای پوشش‌دهی سطح است که در آن یک فلز در سطح رسانا بر روی اجسام به صورت رسوب قرار داده می‌شود و به این فرآیند ، آبکاری گفته می‌شود. وان پلی اتیلن ، بهترین گزینه برای آبکاری مدرن و به کمک تکنولوژی های جدید است که نسبت به دیگر وان‌ها ، همانند وان فلزی ، گزینه مناسب‌تری به حساب می‌آید.
lampbw وان آبکاری سوالات متداول
آبکاری چیست؟
آبکاری ، یکی از روش‌های پوشش دهی فلزات بر روی اجسام است که طی آن یک لایه نازک از یون‌های فلزی بر روی جسم قرار داده می‌شود.
بهترین نوع وان آبکاری چیست؟
وان پلی اتیلن ، بهترین گزینه برای استفاده در زمینه آبکاری است.
5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا