مخزن آب تاشو یا کیسه‌ای (مخزن حمل و نقل) چیست؟ +کاربردهای آن

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : بهمن 1402
مخزن آب تاشو

مخزن حمل و ذخیره آب تاشو یا کیسه ای، با عنوان‌هایی مثل مخزن منعطف، انعطاف پذیر، مخزن بالشتی یا بالشی و مخزن آب برزنتی شناخته می‌شود. این نوع از مخازن، به دلیل ویژگی‌های منحصر به فرد؛ مانند انعطاف پذیری، گزینه مناسبی برای حمل یا ذخیره انواع مایعات است. جنس این مخازن از الاستومر یا پلاستومتر است که عمدتا با پارچه‌های ضخیم و با کیفیت بالا تقویت می‌شوند و در ظرفیت‌های ۵۰۰ لیتر تا ۱۰۰۰۰ لیتر ساخته می‌شوند. بنابراین برخی از آنها، سبک و برخی دیگر وزن سنگینی دارند، اما به طور کلی، مناسب‌ترین مخزن برای حمل و نقل به حساب می‌آیند. در این بخش، به بررسی مخازن آب تاشو و انواع آنها، به علاوه ویژگی‌ها و کاربردهای این مخازن و همینطور مقایسه مخزن آب تاشو با مخازن معمولی می‌پردازیم. ضمنا دقت کنید که مخزن های مسافرتی که برای حمل و ذخیره آب (مخصوصا در سفر) در مقدارهای کوچک مثل ۵ لیتر استفاده می شود، نوع دیگر این مخزن ها هستند که در این نوشتار به آنها پرداخت نشده و بیشتر بر روی لیتراژ های بالای برای مصارف کشاورزی، صنعتی، صادراتی این مخزن ها تمرکز کرده ایم.

مخزن آب تاشو یا کیسه ای چیست؟

مخزن آب تاشو یا مخزن کیسه‌ای، نوعی خاص از مخازن صنعت پلیمر است که به دلیل انعطاف‌پذیری بالا به “مخزن انعطاف‌پذیر” هم معروف است. از مخزن تاشو برای نگهداری آب به صورت موقت استفاده می‌شود و به دلیل اینکه قابلیت حمل و نقل آن راحت است، کاربرد آن در شرایط بحرانی برای جابجایی آب زیاد است.

مخزن تاشو چیست

مخزن تاشو

مواد بکار رفته در مخزن تاشو آب مسافرتی

مخازن تاشو از پارچه‌های تارپولین یا همان پارچه‌های برزنتی ضد آب تولید می‌شوند. این پارچه‌ها به صورت چند لایه از جنس مواد پلیمری و اغلب طبیعی یا مصنوعی می‌باشند که با مواد ضد آبی مانند لاستیک، پلی وینیل کلراید (PVC)، پلی یورتان (PU)، الاستومر سیلیکونی، فلوئوروپلیمرها و موم پوشش داده می‌شوند. ضخامت این پارچه‌ها با توجه به کاربردهای گوناگون متفاوت است. به طور کلی معمولاً ضخامت آن‌ها بین 0.7 تا 1.2 میلیمتر می‌باشد.

انواع مخزن تاشو آب

  1. مخزن آب تاشو مخصوص حمل (بار وانت بار سنگین و نیمه سنگین جهت آبرسانی سیار)
  2. مخزن آب تاشو بالشتکی جهت استقرار در سطح
  3. مخازن تاشو عمودی 5000 لیتری
  4. مخزن آب تاشو دیواری

مزایای مخزن آب تاشو و مقایسه آن با دیگر مخازن

  • نصب آسان
  • سبکی
  • جابجایی آسان
  • سازگاری با نیازهای شما
  • زیبایی
  • قیمت مناسب
  • کاهش انتشار CO2

جابجایی آسان

اولین ویژگی منحصر به فرد مخزن تاشو “جابجایی آسان” این منبع آب است. این مخزن در شرایط بحرانی، برای جابجایی بسیار مناسب است. همینطور به دلیل وزن پایین، در زمان نصب، می‌توان به راحتی این مخزن را جمع کرد و بر روی وانت، کامیون و یا دیگر وسایل نقلیه قرار داد.

نصب راحت مخزن تاشو

مخزن تاشو

انعطاف پذیری

مخزن تاشو به دلیل جنس پلاستیک به کار رفته درون آن، دارای انعطاف بالایی است و در مقایسه با دیگر مخازن، دارای سختی و ارتفاع کمتری است. بدنه آکاردئونی این مخزن، کمک می‌کند تا در زمان تخلیه، مخزن همانند یک پمپ دستی عمل کند و تخلیه آب بسیار راحت‌تر انجام شود.

این ویژگی بیشترین تمایز مخزن آب تاشو را با دیگر مخازن ایجاد می‌کند. ضمن اینکه دلیل مقاومت بالای مخزن تاشو “انعطاف‌پذیری” است. انعطاف مخزن تاشو، به دلیل مواد تشکیل دهنده این مخزن به وجود می‌آید و همینطور، باعث ایجاد طول عمر بسیار بالا در این مخزن (خصوصا نسبت به مخازن فلزی) می‌شود.

نصب راحت

نصب مخزن تاشو، نیاز به “فضای بخصوص” و “نصاب یا متخصص” ندارد. این موضوع در کنار حمل و نقل راحت، هزینه‌های لجستیکی محصول را کاهش می‌دهد که در نتیجه آن، قیمت نهایی محصول نیز مقرون به صرفه می‌شود. این ویژگی مخزن آب تاشو، باعث می‌شود تا گاها از این مخزن، به عنوان مخزن آب زیر زمینی هم استفاده شود.

جابجایی مخزن تاشو

نصب مخزن تاشو

معایب مخازن تاشو

مخزن ذخیره موقت یا مازن بالشتی یا تاشو را یک فرد به راحتی می‌تواند راه اندازی کند، اما در کنار این دو مزیت، معایب بسیاری هم دارد. در ادامه به معایب مخزن تاشو را اشاره می‌کنیم:

  • طول عمر کوتاه
  • محافظت کردن نه چندان مناسب از آب داخل مخزن
  • دشواری تمیز کردن فضای داخلی مخزن

جمع کردن و پهن کردن مخازن آب تاشو

از جمله موارد نیاز قبل از پهن کردن مخزن آب تاشو، ایجاد سطح صاف و تراز و عاری از هرگونه جسم بُرنده برای پهن کردن مخزن آب تاشو است که از پارگی مخزن جلوگیری شود. به طور مثال: زمین پوشیده از ماسه بادی یا سطح سیمانی که به هیچ عنوان شامل سنگ ریزه نباشد، بستری مناسبی برای پهن کردن مخزن آب تاشو است. هنگام جمع‌آوری مخزن هم نیاز به حوصله و زمان دارید تا مخزن به طور کامل تخلیه شود و قابل جابجایی باشد.

نکات مهم در زمان نگهداری از مخازن تاشو

  1. در صورتی که مخزن تاشو در فضای باز قرار دارد و احتمال حضور حیوانات در آن محل وجود داشته باشد، بهتر است در اطراف مخزن، حصار کشی یا دیوار کشی انجام شود.
  2. در بازه‌های زمانی مختلف، مخزن و اتصالات آن را چک نمایید.
  3. شستشوی مخزن با استفاده از ماده های سفید کننده یا کلر ضدعفونی انجام می‌شود و باید چندین بار آب به داخل آنها ریخته و خالی شود. (همچنین بهتر است سالی یک بار مخزن تمیز و نظافت شود.)

 

نکات مهم مخزن تاشو

اجزای مخزن تاشو

کاربرد مخازن آب تاشو

از این منبع آب، در صنایع آشامیدنی، آبیاری، کشاورزی، مهار آتش، دامپروری، مواد شیمیایی و آماده‌سازی مواد غذایی استفاده می‌شود. سبکی و سهولت مخازن آب تاشو، باعث شده تا در عملیات امداد و نجات، آبرسانی اضطراری شهری و اردوگاهی و همچنین برخی خدمات شهری، از آنها بجای مخازن پلی اتیلنی و فلزی استفاده شود. در ادامه برخی از مهمترین کاربردهای مخازن تاشو را بیان می‌کنیم:

  • نگهداری و جابجایی در ماشین‌های سنگین و نیمه‌سنگین
  • توزیع آب در اردوگاه‌های آسیب‌دیدگان حوادث غیر طبیعی
  • آبیاری زمین‌های زراعی و کشاورزی
  • استفاده از آنها در معادن
  • مناسب برای سفر، کمپینگ و طبیعت‌گردی

 

  • کاربرد مخزن تاشو

    کاربرد مخزن تاشو

خـلاصـه مـقـالـه :
در مناطقی که آب لوله کشی شده نیست یا هر لحظه احتمال دارد که آب قطع شود، افراد معمولا از مخازن ذخیره آب استفاده می کنند. مخازن ذخیره آب، کاربرد های گسترده و در نتیجه انواع بسیار و مختلفی دارند. یکی از مدل های رایج مخازن آب، مخزن آب تاشو است. مخزن آب تاشو سبک و قابل حمل است و می تواند به غیر از آب، مایعات دیگری را نیز در خود ذخیره کند. در این نوشته، سعی کردیم این نوع مخزن را توضیح دهیم و بیان کنیم که نسبت به مخازن معمولی چه مزایا و معایبی دارد. همچنین با مواد استفاده شده برای تولید آن آشنا شدیم و نکات مهم در زمان نگهداری از آن و همینطور کاربرد آنها در صنایع مختلف را بیان کردیم.

lampbw مخزن آب تاشو سوالات متداول
مخزن تاشو چیست؟
مخزن تاشو ، یک مخزن کیسه‌ای شکل است که از مواد پلیمری ساخته شده و برای جابجایی بسیار مناسب است.
کاربرد مخزن تاشو چیست؟
از مخزن تاشو برای نگهداری آب به صورت موقت استفاده می‌شود و به دلیل اینکه قابلیت حمل و نقل آن راحت است، کاربرد آن در شرایط بحرانی برای جابجایی آب زیاد است
5/5 - (1 امتیاز)
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا