پرورش ماهی در وان پلاستیکی پلی اتیلن و 3 قاعده اصلی آن

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : اسفند 1402
پرورش ماهی در وان پلاستیکی

پرورش ماهی در وان پلاستیکی و نگهداری آبزیان، یکی از اصلی‌ترین کاربردهای وان پلی اتیلن است. اگرچه وان‌های از جنس فایبرگلاس هم در این زمینه استفاده می‌شوند، اما وان‌های پلی اتیلن، همانند مخزن پلی اتیلن، در صنعت پرورش ماهی استفاده می‌شود. این وان به وان شیلاتی هم معروف است و به دلیل ویژگی‌ها و خواصی که دارد، گزینه بسیار بهتری برای پرورش دهندگان در نظر گرفته می‌شود. ضمن اینکه مهمترین مسئله که در زمان پرورش ماهی و آبزیان به وسیله وان پلی اتیلن باید در نظر گرفت؛ نوع، حجم و ابعاد ماهی نسبت به وان پلاستیکی است. در این مقاله به بررسی چگونگی پرورش ماهی با وان پلی اتیلن و نکات مربوط به آن می‌پردازیم.

وان پلی اتیلن پرورش ماهی

وان‌های پلی اتیلن برای پرورش ماهی

پرورش ماهی در وان پلاستیکی

امروزه، وان‌های پلی اتیلن برای کاربردهای شیلاتی مورد توجه پرورش دهندگان هستند و دلیل این موضوع ویژگی‌هایی مانند: جابجایی و نصب آسان، طول عمر و مقاومت بالا در برابر ضربه، وزن سبک و استفاده از مواد اولیه فود گرید، مقاومت در برابر اشعه فرابنفش نور خورشید و هزینه مقرون به صرفه نگهداری و خرید است.

پرورش ماهی در وان پلاستیکی پلی اتیلن کار پیچیده‌ای نیست و با انتخاب یک وان پلاستیکی با کیفیت و مواردی از قبیل؛ تهیه سیستم فیلتراسیون برای حفظ کیفیت آب، تنظیم دمای محیط، نمک مناسب در وان و رشد، نور کافی، تغذیه و مراقبت از ماهیان انجام می‌شود. اما نکته حائز اهمیت در پرورش ماهی با وان پلی اتیلن، تناسب میان ابعاد وان، با حجم و ابعاد ماهیان است.

حجم وان پلی اتیلن برای پرورش ماهی

همانطور که گفتیم وان‌های پلی اتیلن دارای انواع مختلفی هستند و در ابعاد مختلفی تولید می‌شوند، اما برای پرورش ماهی در وان پلی اتیلن، باید به نوع، اندازه و تعداد ماهی‌هایی که قرار است در آن پرورش داده شوند، توجه کنید. زیرا این موضوع می‌تواند باعث تلف شدن ماهی‌ها و خسارات جبران نا‌پذیر شود. به طور کلی سه قاعده اصلی برای محاسبه حجم وان پلی اتیلن پلاستیکی برای پرورش ماهی بیان شده که در ادامه آنها را معرفی می‌کنیم.

قاعده اول؛ یک سانتی متر در ۲ لیتر

یک قاعده اصلی برای تعیین حجم مناسب برای پرورش ماهی در نظر گرفته می‌شود که آن “قاعده یک سانتی متر در ۲ لیتر” است. به عنوان مثال؛ حجم ماهی قزل آلا با حجم ماهی آکواریوم یکی نیست و در نتیجه نمی‌توان از یک حجم وان برای پرورش هر دوی آنها استفاده کرد. بدین ترتیب برای پرورش یک ماهی ۵۰ سانتی متری، باید وان پلی اتیلنی را ۱۰۰ لیتری در نظر گرفت.

قاعده دوم (قاعده سطح)؛ ۳۰ سانتی متر مربع برای هر یک سانتی متر ماهی

فرمول دیگری برای پرورش ماهی در وان پلی اتیلن وجود دارد که به آن قاعده سطح می‌گویند؛ به عنوان مثال اگر یک وان به طول ۹۰ سانتی متر و عرض ۳۰ سانتی متر داشته باشیم، نسبت به ابعاد وان، نهایتا می‌توان یک ماهی به طول ۹۰ سانتی متر در آن پرورش داد، بدین ترتیب برای هر یک سانتی متر ماهی، می‌بایست ۳۰ سانتی متر مربع فضا داشته باشیم.

قاعده سوم؛ ۶ برابر طول

بر اساس این قاعده نیز طول وان باید ۶ برابر طول ماهی و همینطور عرض و ارتفاع وان باید ۲ برابر ماهی در نظر گرفته شده باشد. بدین ترتیب اگر یک ماهی تا ۳۰ سانتی متر رشد کرده باشد، ابعاد وان باید به طول ۱۸۰ سانتی متر و عرض و ارتفاع آن نیز ۶۰ سانتی متر باشد.

چه نوع ماهیانی می‌توانند در وان شیلاتی پرورش داده شوند؟

ماهیان گرمابی، سردابی، آکواریومی و آب شور را می‌توان در وان پلاستیکی پلی اتیلن پرورش داد مانند: کپور، ماهی قزل آلا، ماهی‌های آکواریومی و ماهی سالمون. ضمن اینکه وان پلی اتیلن برای پرورش زالو و همینطور پرورش میگو کاربرد زیادی دارد.

وان پلاستیکی پرورش ماهی

ماهی‌های کوچک برای پرورش در وان پلی اتیلن

چند نکته در زمان نگهداری از ماهی در وان پلاستیکی

  1. تعویض آب: معمولاً هفته‌ای یا هر دو هفته یکبار آب وان را تعویض کنید و از آب کیفیت بالا استفاده کنید.
  2. تنظیم دما: حفظ دمای ثابت و پایدار در طول روز و شب، به رشد بهتر ماهی‌ها کمک می‌کند.
  3. نور مناسب: مطمئن شوید که وان در محلی قرار دارد که نور طبیعی به آن دسترسی داشته باشد.
  4. غذاهای مناسب: مطمئن شوید که غذاهایی که به آن‌ها می‌دهید، تغذیه کامل و تنوع کافی را فراهم می‌کنند.
  5. تمیز نگه داشتن وان: وان پلی اتیلن را همواره تمیز نگه دارید و از اضافه کردن هرگونه مواد شیمیایی خودداری کنید، زیرا می‌تواند به ماهیان آسیب برساند.
خـلاصـه مـقـالـه :
پرورش ماهی در وان پلاستیکی پلی اتیلن در مقایسه با سایر وان‌ها، بسیار مقرون به صرفه و کاربردی‌تر است. در هنگام خرید این وان‌ها، محاسبات خود را با دقت انجام دهید و اطلاعات خود را به حد کافی برسانید تا از نابود شدن ماهی‌ها جلوگیری کنید، زیرا که مهمترین نکته در زمان نگهداری از ماهی‌ها و آبزیان، در کنار موضوع تمیزکاری و نگهداری، تناسب تعداد ماهی‌ها و ابعاد وان است.
lampbw پرورش ماهی در وان پلاستیکی سوالات متداول
آیا وان پلی اتیلن برای پرورش ماهی مناسب است؟
بله. در حال حاضر وان‌های پلاستیکی پلی اتیلن، بهترین گزینه برای پرورش ماهیان هستند.
چرا از وان پلی اتیلن به جای دیگر وان‌ها در زمینه پرورش آبزیان و ماهیان استفاده می‌شود؟
پلی اتیلن یک ماده پلاستیکی پراکنده و سبک است که مقاومت خوبی در برابر ضربه، تغییرات دما و محیط‌های شیمیایی دارد. این ویژگی‌ها آن را به یک ماده مناسب برای محیط‌های آبی تبدیل می‌کند.
اصلی‌ترین قاعده تعیین ابعاد وان پلاستیکی برای پرورش ماهیان چیست؟
قاعده ۱ سانتی متر در ۲ لیتر
آیا پشت بام و حیاط خانه برای پرورش ماهی با وان پلی اتیلن مناسب هستند؟
بله. زمانی که قصد پرورش ماهی در پشت بام را دارید، دسترسی به نور و داشتن فضای کافی، تغذیه و شستشو را باید در نظر بگیرید.
Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا