مخزن کولر آبی چیست و حجم آب درون آن چگونه محاسبه می‌شود؟

نویسنده : تیم تحریریه تهران پلیمر یارا
بروز رسانی : دی 1402
کولر آبی

کولر آبی (به زبان انگلیسی: Water Cooling)، یکی از انواع تجهیزات سرمایشی است که در فصل تابستان، استفاده بسیاری دارد. این کولر از طریق دریچه‌های تعبیه شده و تبخیر آب، هوای خنک را با فشار به داخل مکان بسته هدایت می‌کند. کولر آبی، به نسبت انواع دیگر کولرها، از هزینه پایین‌تری برخوردار است. اجزای تشکیل دهنده این کولر شامل مخزن کولر آبی، موتور، پمپ آب، فلوتر یا شناور، کانال داخلی و خارجی، فیوز، جعبه ترمینال و غیره می‌شود. استفاده از کولر آبی در مناطق خشک و مرطوب در کشور ما بسیار مرسوم و مقرون به صرفه است. اما اصلی‌ترین مشکل این وسیله زمانی به وجود می‌آید که دچار قطعی آب می‌شویم. کاهش فشار آب ساختمان هم از دیگر دغدغه‌های مردم در فصل گرما به حساب می‌آید و در این شرایط مخزن کولر آبی می‌تواند گزینه مناسبی برای رفع مشکل کم آبی و فشار آب باشد. در این مقاله به معرفی مخزن کولر آبی و بررسی چگونگی محاسبه حجم مناسب برای این منبع و همینطور چگونگی نصب آن می‌پردازیم.

مخزن آب کولر آبی چیست و حجم آن چگونه محاسبه می‌شود؟

کولر آبی به خودی خود دارای یک منبع می‌باشد. اما مخازن آب، یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش مصرف آب به شمار می‌روند و این راه حل، در مورد کولر آبی نیز مناسب است. مخزن کولر آبی، یک راه حل کاربردی برای زمان قطعی آب است. با تهیه مخزن آب برای کولر آبی، در هر ساعت از شبانه روز که دچار بحران قطع آب هستیم، از آب ذخیره شده برای رفع نیاز کولر آبی می‌توان استفاده کرد. بیشتر کولرهای آبی داخل ایران به صورت دائمی به لوله آب متصل هستند. این کولرها به کمک یک شیر فلوتر دار که اصطلاحا به آن شناور نیز می‌گویند، به جریان آب متصل می‌شوند. در واقع شناور، به صورت مکانیکی مدیریت حجم آب و ورودی آن را به داخل کولر آب را کنترل می‌کند.

مخزن کولر آبی

مخزن کولر آبی

محاسبه حجم مخزن کولر آبی چگونه انجام می‌شود؟

مخزن کولر آبی بر اساس توان کولر آبی، متراژ مکان و تعداد نفرات در زمان استفاده، می‌تواند حجم و ابعاد مختلفی داشته باشد. نحوه محاسبه حجم مناسب برای انتخاب مخزن کولر آبی بر اساس ظرفیت منزل و توان کولر است. به طور مثال: خانه ۱۰۰ متر مربع، با احتساب ارتفاع ۲.۷ متری (طبق حالت معمول)، ۲۷۰ متر مکعب به حساب می‌آید. سپس با ضرب این عدد در ۳۵.۳۱۴۶ این حجم به فوت مکعب تبدیل می‌شود. طول × عرض × ارتفاع = حجم مکعب هر یک متر مکعب = ۳۵.۳۱۴۶ فوت مکعب پس یک خانه ۱۰۰ متری حدود ۸۰۰۰ فوت مکعب در نظر گرفته می‌شود که بنابراین یک کولر ۸۰۰۰ وات در یک دقیقه حجم داخل آن را خنک و مرطوب خواهد کرد.

انواع کولرهای آبی بر حسب توان

کولرهای آبی انواع مختلفی دارند که از نظر جنس ساخت، می‌توانند سلولزی و سقفی باشند. اما بر حسب توان این کولرها را می‌توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد:

دسته اول: ۲۸۰۰ – ۳۰۰۰ وات

دسته دوم: ۳۵۰۰ وات

دسته سوم: ۵۵۰۰ وات

دسته چهارم: ۷۰۰۰ وات

شایان ذکر است که این چهار دسته، نسبت به اینکه دمای هوا که در مناطق مختلف (مانند: گرمسیر، سردسیر و معتدل) چگونه باشد، برای حجم مکان‌های مورد نظر، به صورت متفاوت استفاده می‌شوند. اما به طور کلی استفاده آنها را به شکل زیر است: دسته اول مناسب برای متراژ ۲۰ تا ۴۰ متر دسته دوم مناسب برای متراژ ۴۰ تا ۷۰ متر دسته سوم مناسب برای متراژ ۷۰ تا ۱۰۰ متر دسته چهارم مناسب برای متراژ ۱۰۰ تا ۱۳۰ متر در این زمان، متداول‌ترین روش برای تهیه مخزن کولر آبی، ایجاد یک ظرفیت مناسب به عنوان مخزن جایگزین است که بسته به حجم و توان کولر باید انتخاب شود. اما حجم مخزن کولر آبی که به صورت جداگانه باید به کولر آبی متصل و نصب شود، برای چهار دسته ذکر شده، به صورت زیر در نظر گرفته شود: دسته اول: ۵۰ لیتر دسته دوم: ۱۰۰ لیتر دسته سوم: ۱۵۰ لیتر دسته چهارم: ۲۰۰ لیتر.

مخزن کولر آبی

سایه بان کولر آبی

چگونگی اتصال مخزن کولر آبی به کولر آبی

ابتدا برق کولر را قطع کرده، مخزن کولر آبی (منبع کولر آبی) را در موقعیتی، نزدیک به کولر آبی قرار داده و سپس با لوله‌ای شفاف و بلند، به کولر آبی متصل کنید. حتما توجه داشته باشید که لوله‌ها و مخازن بدون نشتی باشند. در نهایت برق کولر را دوباره وصل کنید.

خـلاصـه مـقـالـه :
مخزن کولر آبی، برای ساختمان‌هایی که مشکل فشار آب دارند یا مناطقی که با مسئله قطعی آب روبرو هستند، کاربرد زیادی دارد. این مخزن برای تامین آب کولر آبی در نظر گرفته شده و راهکاری برای صرفه جویی در مصرف آب نیز به حساب می‌آید به علاوه که به شما کمک می کند تا حتی در هنگامی قطعی برق در تابستان هم، از کولر خود لذت ببرید. اگر درباره اینکه چه مخزنی برای مصرف شما مفیدتر است همچنان سوال دارید می توانید سوالات و یا حتی ابهامات خود را با کارشناسان ما در میان بگذارید.
Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا