شناور یا فلوتر مخزن چیست؟ (6 مرحله نصب شناور)

نویسنده : پویا حیدرپور
بروز رسانی : اسفند 1402
شناور یا فلوتر مخزن

شناور مخزن یا فلوتر، وسیله‌ای است که سطح آب را اندازه گیری می‌کند، سپس با قطع و وصل کردن جریان ورودی آب، از سر ریز شدن آب منبع جلوگیری می‌کند. فلوتر که آن را به نام کنترل کننده سطح آب (Water Level Controller) نیز می‌شناسند، مانند سنسوری است که به محض پر شدن تانکر آب، جریان آب را قطع می‌کند و زمانی که سطح آب پایین می‌آید، جریان ورودی را مجدد وصل می‌کند. در این مقاله، با انواع فلوتر یا شناور و نحوه انتخاب سایز آنها آشنا می‌شویم، ضمن اینکه نحوه عملکرد و نصب شناور را بررسی می‌کنیم و همینطور چگونگی قرار گرفتن شناور و فیتینگ در کنار یکدیگر را توضیح می‌دهیم.

شناور فلوتر

شناور یا فلوتر

فلوتر از چه اجزایی تشکیل شده است؟

شناور از یک توپی گرد و پرشده از هوا ، تشکیل شده است که باعث می‌شود تا نیروی شناوری (بویانسی) داشته باشد و روی سطح آب به صورت شناور، باقی بماند؛ ضمن اینکه نوع مکانیکی فلوتر ، از شیر و یک میله (استم) نیز تشکیل شده است.

اجزای تشکیل دهنده فلوتر

اجزای تشکیل دهنده فلوتر

انواع شناور یا فلوتر

فلوتر (به انگلیسی: floater) و به فارسی به معنی شناور است ، این وسیله شامل دو نوع “برقی” و “مکانیکی” می‌شود و دارای سایزها و برندهای مختلف است که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند، اما فلوتر مکانیکی به دلیل هزینه مقرون به صرفه و نصب آسان، مورد استفاده بیشتری قرار می‌گیرد.

شناور برقی یا الکترونیکی چیست؟

شناور برقی وظیفه کنترل سطح و مقدار آب درون مخزن را دارد و پمپ آب را قطع و وصل می‌کند. از مهمترین مزایای استفاده از این نوع شناور می‌توان به دقت بالا ، جلوگیری از پر شدن مخزن و افزایش طول عمر پمپ آب به دلیل غیر فعال کردن آن اشاره داشت.

نکات لازم در زمان انتخاب سایز فلوتر

برای ورود آب به منبع آب ، شناور (فلوتر) اولین عضوی است که آب از آن عبور می‌کند و انتخاب آن اهمیت زیادی دارد و در صورت اینکه به درستی انتخاب نشود ، بدون شک برای مخزن مشکل ساز می‌شود. اما برای انتخاب فلوتر در سایز مناسب ، رعایت نکات زیر ضروری است:

  1. سایز شیر فلوتر: هر چقدر سایز شیر فلوتر بزرگ‌تر باشد، آب بیشتری را از خود عبور می‌دهد و مخزن زودتر پُر می‌شود.
  2. فشار آب و حجم منبع: سایز فلوتر در مدت زمانی که برای پر شدن مخزن لازم است ، تاثیر دارد.
  3. میزان تحمل فشار توسط فلوتر: هر فلوتر تا میزان مشخصی فشار را تحمل می‌کند و این میزان فشار ، نباید بیش از حد باشد ، زیرا در این صورت ، فلوتر فشار را تحمل نمی‌کند و شیر آب را باز می‌کند.

نصب فیتینگ مخزن

پس از انتخاب شناور یا فلوتر ، باید نسبت به نصب فیتینگ‌های مخزن اقدام کنیم، فیتینگ در واقع همان اتصالات در مسیر لوله کشی هستند. نصب فیتینگ مخزن از ایجاد شدن نشتی آب در آن جلوگیری می‌کند و برای قسمت ورودی و خروجی آب نیاز است. فیتینگ مخزن آب، از سه نوع زیر به وجود آمده است:

  • برنجی
  • پلی اتیلن
  • UPVC
چگونه فیتینگ مخزن را نصب کنیم؟
  1. ابتدا با استفاده از یک قلم، محل اتصال ورودی و خروجی را مشخص می‌کنیم؛ محل اتصال ورودی ، باید حداقل ۵ سانتی‌متر پایین‌تر از درب مخزن و محل اتصال خروجی، حداقل ۵ سانتی‌متر بالاتر از کف مخزن باید باشد.
  2. محل نشان زده شده را با گردبُر سوراخ کرده و باید ۵ میلیمتر از اندازه فیتینگ بزرگتر باشد، به این دلیل که فیتینگ به خوبی داخل آن جای بگیرد.
  3. واشر لاستیکی فیتینگ را دور آن قرار دهید و فیتینگ را داخل سوراخ گذاشته و از طرف دیگر مهره را به آرامی و با دقت محکم کنید تا به خوبی آب بندی شود.

نصب شناور در تانکر آب

نصب نادرست یا خرابی شناور ، می‌تواند یکی از دلایل سرریز شدن آب درون مخزن باشد. از این رو، باید به طول صحیح و درست، شناور مخزن آب را نصب کرد. نکاتی که در هنگام نصب شناور یا فلوتر ، باید به آنها دقت داشته باشید:

  • هنگام نصب فلوتر در منبع ، آن را کاملا صاف و در راستای عمود تا کف مخزن ببندید، چرا که کج بسته شدن فلوتر یا شناور ، ممکن است باعث مسدود شدنِ کامل آب شود.
  • فلوتر باید کاملا رگلاژ شود و اگر طول میله آنها قابل تنظیم باشد، می‌توان قدرت توپی برای مقابله با فشار آب را بیشتر کرد.
  • از سوراخ نبودن توپی شناور مطمئن شوید، چرا که باعث سنگین شدن آن می‌شود و در نتیجه شناور یا فلوتر روی آب باقی نمی‌ماند.
  • دور رزوه‌های فلوتر را با نوار تفلون بپیچانید تا با کمی پیچاندن به راحتی آب‌بندی شود، این امر از خرابی واشر جلوگیری می‌کند.
  • هنگام اتصال فیتینگ ورودی به شناور ، توجه داشته باشید که توپی آن به سمت پایین باشد.
  • گاهی ممکن است؛ رسوبات و ذرات جامد، عملکرد شناور را دچار اختلال کنند و برای حل این موضوع باید آن را تمیز کرد.
خـلاصـه مـقـالـه :
شناور یا فلوتر مخزن، دستگاهی است که از آن برای کنترل سطح آب استفاده می‌شود و شامل دو نوع برقی و مکانیکی است که مدل مکانیکی آن تقاضای بیشتری دارد. فلوتر مکانیکی، از یه توپی گرد و پر از هوا تشکیل شده که در زمان پر شدن مخزن، ورودی آب مخزن را می‌بندد و مانع از پر شدن آب مخزن می‌شود و زمانی که نیاز به آب در مخزن باشد، ورودی آب را باز کرده تا سطح آب به میزان تعیین شده برسد.
lampbw شناور,فلوتر سوالات متداول
فلوتر (شناور) چیست؟
شناور (فلوتر)، وسیله‌ای است که سطح آب را اندازه گیری می‌کند، سپس با قطع و وصل کردن جریان ورودی آب، از سر ریز شدن آب منبع جلوگیری می‌کند.
Rate this post
به اشتراک بگذارید :
Telegram
WhatsApp
Eitaa
Soroush
Short Link
تیم تحریریه تهران پلیمر یارا

این تیم ، متشکل از نویسندگان باتجربه و متخصص در صنعت پلیمر است که به صورت تخصصی به نگارش مقالات و مطالب کاربردی در صنعت پلیمر و قالب گیری دورانی می پردازد. در مقالات خود سعی کردیم دانستنی های زیادی در خصوص انواع مخزن، منبع و وان های پلی اتیلن یا پلاستیکی آموزش دهیم.

0
نظرات خود را اینجا درج کنید
پرسش و پاسخ

مشاوره خرید

ارسال به سراسر کشور

10 سال گارانتی

15 سال خدمات پس از فروش

15 سال خدمات

تضمین بهترین کیفیت

  • مشاوره خرید

  • ارسال به سراسر کشور

  • 10 سال گارانتی

  • 15 سال خدمات پس از فروش

    15 سال خدمات

  • تضمین بهترین کیفیت

مخزن آب تهران پلیمر یارا